Annons
Experten: Så hittar du rätt person till jobbet
Tycker du att det är svårt att skriva en rekryteringsannons? Det är du inte ensam om. Här delar HR-experten Jens Ahlstrand med sig av sina bästa tips.
Du har äntligen bestämt dig för att rekrytera en person. Härligt! Men var ska du börja? Att skriva en rekryteringsannons är lättare sagt än gjort. Jens Ahlstrand jobbar som HR-chef på Visma Spcs. Här delar han med sig av sina bästa tips.
Stå ut i bruset
– Det allra viktigaste är att tidigt fånga intresset. De som söker jobb skummar igenom flödet och därför är det viktigt att just din annons står ut, säger Jens Ahlstrand.
Exakt hur man ska få sin rekryteringsannons att stå ut kan variera. Men att till exempel ha en unik annonstitel kan väcka uppmärksamhet – på ett positivt sätt.
– Ställ dig också frågan: ”Vad är det för typ av person jag söker?”. Det är nämligen en bra idé att utforma annonstexten utifrån personen som du vill rekrytera. Söker du exempelvis en väldigt strukturerad person är det bra om texten också är det. Är du på jakt efter en social person kan du vara lite skönare i tonen.
”För många egenskaper”
Enligt Jens Ahlstrand är det ett vanligt misstag att rada upp mängder av olika egenskaper som den sökande förväntas ha. Inte sällan motsäger dessa egenskaper varandra vilket kan bli förvirrande och avskräckande.
– Står det: ”Du är en självständig person som drivs av tydliga resultat och är en teamplayer”, så blir det lite för mycket. Vad är egentligen viktigast? Fokusera på något specifikt i stället för att nämna massor av egenskaper, säger Jens Ahlstrand.
Var konkret
Bara för att en kandidat sökt ett jobb betyder inte det nödvändigtvis att personen också vill ha jobbet. Därför är det viktigt, i ett tidigt stadie, att lyckas förmedla vad jobbet faktiskt innebär så att ingen senare förvirring uppstår.
Det är på väldigt kort tid som en kandidat ska hinna skaffa sig en uppfattning om exakt vad jobbet går ut på. Det är en annons och en intervju, i bästa fall en andra intervju. Därför är det bra att redan i rekryteringsannonsen förklara hur en dag ser ut utan att bli för svävande.
Vad ska man undvika?
Det finns flera no-no:s som man aldrig får göra i en rekryteringsannons. Det värsta misstaget är att använda dålig svenska (eller engelska).
– Språkfel ger signaler att det är en hafsig arbetsplats. Jag tycker också att punktlistor är tråkiga och borde undvikas, det är bättre att skriva i löpande text. Det är också viktigt att skriva så att folk förstår. Undvik exempelvis förkortningar som ingen begriper.
Ta hjälp!
Som alltid när det kommer till företagande belyser Jens Ahlstrand dessutom vikten av att våga ta hjälp.
– Som egenföretagare har alla olika förutsättningar. Be vänner eller bekanta att läsa igenom din rekryteringsannons och komma med feedback, säger han.
Kom ihåg att det finns många som har samma funderingar som du har. Tillsammans blir Sveriges entreprenörer starkare och det finns hjälp att få. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.