Dagens namn: Alexander, Alexis
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
ANNONS

Ät vitaminsmart i höst – expertens tips

MittVal

Under vinterhalvåret drabbas många svenskar av D-vitaminbrist.

Hur får man i sig D-vitamin när solen lyser med sin frånvaro, kan vi bunkra upp under sommarhalvåret – och vad är D-vitamin egentligen bra för?

Vissa fenomen verkar alltid dyka upp när vi går mot höst.

Vänner som gärna skryter om sina svampställen men vägrar avslöja dem. Sociala medier sprängfyllda med bilder på tekoppar, raggsockor och tända ljus. Ett sug efter att laga mustiga grytor och baka med äpplen.

Några inte fullt så mysiga hösttecken är förkylningar, vabbande, ruskväder – och mörkare dagar.

När soltimmarna blir färre är det bra att tänka lite extra på att få i sig D-vitamin.

– Under sommarhalvåret är solen vår främsta källa till D-vitamin. Eftersom D-vitamin är ett fettlösligt vitamin så lagras det i kroppen. Men även om det D-vitamin som bildats av sommarsolen kan täcka en del av behovet under vintern så är det svårt att bunkra för hela året under bara några månader, vi behöver ha oftast andra D-vitaminkällor på vintern, säger Linda Bakkman, näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap.

 

EXTERN LÄNK:

Läs mer om vilka vitaminer och mineraler som är bra för dig

 

Här finns D-vitamin i kosten

Det är bra att passa på att vara ute så mycket som möjligt när solen väl är framme, exempelvis genom att ta en promenad på lunchen.

– Men det är fortfarande en utmaning eftersom vi har mer kläder på oss och mindre hud därmed exponeras för solen, säger Linda Bakkman.

När det gäller livsmedel finns den största mängden i fet fisk, som lax. Andra animaliska livsmedel – exempelvis äggula och berikade mejeriprodukter – innehåller också en del D-vitamin.

– Alla mejeriprodukter berikas dock inte, så man bör kolla att man väljer ett berikat alternativ, säger Linda Bakkman.

 

EXTERN LÄNK:

Vill du veta mer? Läs Linda Bakkmans blogg på MittVals hemsida här

 

Riskfaktor för flera allvarliga sjukdomar

Eftersom D-vitamin från kosten nästan enbart finns i animaliska livsmedel är det särskilt viktigt för vegetarianer och veganer att hålla extra koll.

– Undantaget i vissa svampar så saknas D-vitamin i vegetabilier. Den som äter helt vegetariskt rekommenderas därför D-vitamintillskott under hela året. Det samma gäller barn upp till två år.

Vad kan brist på D-vitamin leda till?

– Det kan bland annat bidra till sämre immunförsvar och att skelettet blir skört. Vidare framhålls D-vitaminbrist allt oftare som riskfaktor för flera sjukdomar,exempelvis depression, demens, hjärt- kärlsjukdom, diabetes, infektioner och MS.

 

EXTERN LÄNK:

Här kan du köpa D-vitamin!

Extra intressant för idrottare

För den som tränar mycket är D-vitamin extra intressant, berättar Linda Bakkman:

– Utöver att det är extra viktigt att säkerställa ett starkt immunförsvar och ett starkt skelett när man

tränar så finns det forskning som talar också för att D-vitamin påverkar muskelfunktionen. Eventuellt är det också så att de generella riktlinjerna för hur mycket D-vitamin vi behöver få i oss inte är tillräckligt för idrottare.

 

Idrottarens svamprisotto med sojabönor och sparris, ur boken ”Maten bakom resultaten”. En gott sätt att få i sig protein och D-vitamin.   Idrottarens svamprisotto med sojabönor och sparris, ur boken ”Maten bakom resultaten”. En gott sätt att få i sig protein och D-vitamin. Foto: Bianca Brandon-Cox

 

EXTERN LÄNK:

Klicka här för att komma till receptet!

Annons:

Detta innehåll är framtaget av vår partner.

Det är inte skrivet av och behöver inte nödvändigtvis reflektera Aftonbladet-redaktionens åsikter.

Om Aftonbladet