Annons

Så slutar du röka – utan att gå upp i vikt

Sluta röka-coachens bästa tips

Foto: Colourbox
NICOTINELL

Många som vill sluta röka fortsätter av rädsla för att gå upp i vikt.

Men det finns sätt att hålla vikten när du fimpat.

– Det gäller att inte byta cigaretterna mot något onyttigt, säger rökavvänjaren Marianne Lång.

Det är lätt att gå upp i vikt när man slutar röka. Nikotinet ökar utsöndringen av stresshormoner och stress leder till att ämnesomsättningen ökar och kroppen förbränner mer energi. Rökare förbränner omkring en smörgås, eller 200 kalorier, mer per dag än en icke-rökare. När man slutar röka sjunker ämnesomsättning till normala nivåer och man kan få ökad aptit eftersom nikotin hämmar hungern, enligt Centrum för Tobaksprevention vid Stockholms läns landsting. Man tenderar då att småäta mer eftersom man känner sig sugen på något och är van att föra handen till munnen. Smak- och luktsinnet förbättras när man fimpar, vilket också gör att en del äter mer.

– En viktökning på 3-5 kilo kan inträffa månaderna efter rökstoppet. Ofta planas viktökningen ut så att den genomsnittliga viktuppgången hamnar på 2-3 kilo ett år efter att man slutat. Bra matvanor och regelbunden motion hjälper dig att undvika onödig viktuppgång, säger Marianne Lång.

EXTERN LÄNK:

Börja din resa mot ett rökfritt liv här

Ta hjälp av nikotinläkemedel

Det går att komma ut på andra sidan ditt rökstopp utan att vågen visar flera kilo mer – bara du tänker på vissa saker:

Du får bättre kondition av att sluta röka, så använd den till att röra dig mer. Du behöver inte gå till gymmet om du inte vill. Rör dig mer i vardagen i stället – cykla eller promenera till jobbet till exempel.

Drick mycket vatten och framförallt: skär ner på drycker med socker och alkohol som ofta är förknippat med rökning. Vätska minskar också suget efter sötsaker genom att ge dig en mättnadskänsla, enligt uppgifter från Centrum för Tobaksprevention vid Stockholms läns landsting.

Ät regelbundet. Blodsockernivån blir då jämnare och suget efter att röka kommer därmed att minska. ”Lättare” mat som fisk, sallad och vegetariskt kan göra att man blir mindre röksugen än en ”tung” köttbit.

Ersätt inte cigaretterna med något onyttigt eller sött. Om du har rökt 20 cigaretter per dag blir det 140 på en vecka, 600 på en månad och 7200 om året. 7200 bitar kladdkaka är exempelvis över en miljon kalorier. Ha i stället något nyttigt att stoppa i munnen när suget blir stort. Nötter, torkad frukt, morotsstavar. Lakrits, mentol och citrus är smaker som inte brukar inbjuda till att röka, enligt Marianne Lång. I början av tobaksstoppet kan druvsocker hjälpa. Det går snabbt ut i blodet och dämpar suget efter sötsaker, enligt Centrum för Tobaksprevention vid Stockholms läns landsting.

Eller rädda dig av ett nikotintuggummi eller en sugtablett. Nikotinläkemedel kan hjälpa till att minska abstinenssymtopmen och röksuget och då är det lättare att fokusera på att bryta och förändra vanor som är förknippade med att röka.

Sundare att gå upp i vikt

Marianne Lång vill ändå påminna om vikten av att sluta röka även om rädslan att gå upp i vikt finns:

– Kom ihåg att hälsomässigt är det bättre att lägga på sig några kilo extra än att fortsätta röka. Samtidigt gör den förbättrade syresättningen att man får bättre ork och det blir lättare att röra på sig. Alla vinner något på att sluta röka.

EXTERN LÄNK

Hitta det bästa hjälpmedlet för just ditt rökstopp

Annons: Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Aftonbladet:s redaktion.
Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Aftonbladet-redaktionens åsikter.