Annons

Så lägger du upp en bra plan för träningsåret 2019

NORDIC WELLNESS

Gott nytt träningsår!

Vadå tänker du säkert, det har ju inte ens varit jul än.

Nej, men det är så här: Ju bättre du förbereder dig, desto större chans har du att lyckas.

Klockan slår nytt år och det är pompa och ståt, fyrverkerier – och nyårslöften. Många av oss lovar att börja träna, träna mer eller träna bättre, men en del ger upp innan det ens hunnit bli februari. 

Det mönstret går att undvika. Det räcker med att du gör dig själv två små tjänster. De tjänsterna stavas förberedelse och planering.

Om du börjar lägga upp plan för ditt träningsår 2019 redan nu så kommer du vara mer förberedd och möjligheterna att lyckas kommer därmed att bli större.

EXTERN LÄNK:

Spana in Nordic Wellness julerbjudanden här!

Undvik vanliga misstaget

Det första du ska göra när du förbereder dig för ditt träningslöfte är att lägga upp en plan för hur du ska kicka igång nästa år. Det är viktigt för att undvika ett av de vanligaste träningsmisstagen – att gå ut för hårt. Det gäller dig som har lovat dig själv att börja träna, men också dig som är en van tränare, men som tagit det lite lugnare över julledigheten.

– Bara efter några veckors uppehåll är du på en nivå där du behöver ta det lugnare än vanligt, säger Effie Tagaras Löfgren, personlig tränare, gruppträningsinstruktör och sjukgymnast på Nordic Wellness.

Går du ut för hårt riskerar du att skada dig, men också att du tröttnar.

– Många tror att man måste gå ut väldigt hårt efter nyår men det blir inte realistiskt. Det skapar inte en behaglig känsla utan mer stress och då tenderar vi att inte vilja fortsätta.

För de som är helt otränade rekommenderar hon att börja träna två pass per vecka, på mellan 15 och 45 minuter.

– En kvart räcker om du är nybörjare och totalt omotiverad, för då börjar du bygga en vana. Håll dig även om du känner att du vill eller orkar mer. Då bygger du upp en lust och motivation. Annars är det lätt att man inte orkar upprätthålla sin träningsnivå och blir besviken. Då är det lätt att hitta kryphål för att slippa träningen.

Rimlig nivå av träning

Därefter ska du lägga upp en plan för resten av året. Den ska vara realistisk och hålla i din vardag.

Det är bra om din plan har ett tydligt mål, tydlighet är också en viktig del för att lyckas. Det kan till exempel vara hur många pass du ska köra per vecka eller något du ska klara av inom träningen.

EXTERN LÄNK:

  Spana in Nordic Wellness julerbjudanden här!

För den vanlige motionären är det inte nödvändigt att träna fyra gånger i veckan. Det räcker med två gånger för den som vill upprätthålla sin form, tre gånger för den som vill förbättra sig oavsett om det gäller styrka eller kondition, enligt Effie Tagaras Löfgren.

Om du är mer träningsvan kan du behöva sätta upp en annan typ av plan för att utveckla träningen och hålla motivationen uppe.

– Det kan till exempel vara att variera din träning månadsvis, med fokus en månad på uthållighet, en på rörlighet, en på styrka och så vidare. Att ha olika fokus gör det roligare och enklare att lyckas och hålla motivationen uppe. Det blir ofta tråkigt om man bara gör samma sak.

En annan viktig del när man planerar sitt nyårslöfte är att planera in för bakslag – för de kommer att komma. Var beredd på det och se dina ”misslyckanden” som tillfälligheter. Vet du att de kommer så är du förberedd och blir inte lika besviken med risken att du lägger av.

Bra julklappstips

Köp en aktiv julklapp i år – till dig själv eller någon du håller kär. Nordic Wellness har flera julklappar i hälsans tecken: presentkort, träningskort eller pass med en personlig tränare.

EXTERN LÄNK:

Spana in Nordic Wellness julerbjudanden här!

Annons: Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Aftonbladets redaktion.
Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Aftonbladet-redaktionens åsikter.