ÅSIKT

Dåliga på burgare – skickliga på kriser

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: McDonalds-annonsen till vänster dök upp bredvid ­artiklar om missförhållanden på företaget.
DEBATT

Runt hörnet där jag bor ligger en McDonalds. På helgmorgnar får man kryssa runt spyorna på trottoaren utanför entrén, eftersom restaurangen är öppen dygnet runt och ett populärt stopp för folk på väg hem från krogen.

När SVT:s ”Dokument inifrån” i helgen avslöjade att kedjan inte drar sig för att servera ommärkta sallader och hamburgare som legat i två timmar – fast policyn säger att all mat som ligger över tio minuter ska kastas – drabbades jag självfallet av misstanken att spyorna ligger där som ett konkret bevis på kedjans matsnusk.

Det var i vilket fall ett avslöjande som fick det att vända sig i magen på oss många nöjt QP-tuggande kunder.

Lika lite respekt som man visar sina betalande gäster genom att servera ofräsch mat, lika lite respekt visar man sina anställda. McDonalds definition av rast? Om det är lugnt, stämpla ut och sätt dig och glo på tv tills köerna börjar växa. Då får du stämpla in igen.

Företaget är sedan länge förknippat med dåliga arbetsförhållanden och mat som kan ligga framme ett år utan att sloka nämnvärt. Och som lök på laxen detta finfina avslöjande. Hur skulle företaget klara sig ur detta?

Alldeles utmärkt, visade det sig.

Snabbare än vi hann säga Chicken McNuggets satte företaget en stor bannerkampanj på bland annat dn.se, svd.se och på aftonbladet.se. Formatet som kallas kontextuell annonsering innebär att företag kan köpa ett ord och därmed styra sina annonser till artiklar där företagsnamnet nämns. McDonalds annonser låg alltså i nära anslutning till de artiklar som återgav matfusket. Företaget uppmanade i sin reklam kunderna – och läsarna – att ställa sina frågor direkt till restaurangens chefer. Med ett klick på annonsen kom man direkt vidare till en chatt där man enkelt fick direktkontakt med höga chefer.

Vad sänder det för signal om inte att McDonalds är ett jättetransparent och trevligt företag? Den som googlar McDonalds hamnar sedan början av veckan direkt på just nämnda chatt.

Ett företag med motsatt strategi är oljebolaget BP, som först i tisdags i ett långt pressmeddelande berättade vilka insatser de satt till för att begränsa konsekvenserna av oljekatastrofen i Mexikanska golfen. Styrelseordföranden Carl-Henric Svanberg har varken gett intervjuer om olyckan, som krävde elva människors liv, eller uttalat stöd för företagets vd Tony Hayward. Något som gör att kritiken mot Svanberg växer och möjligen kommer göra hans internationella karriär kort.

En mindre trevlig strategi är uppgifterna till SVT om att McDonalds nu satt munkavle på sina anställda. Inga fler kritiska meddelanden till journalister som ju kan fulvinkla vilken hamburgare som helst. Inte lika fräscht och modernt och möjligen något facket kommer ha invändningar mot när parterna möts i slutet av maj för att diskutera det som hänt.

Men, prognosen blir ändå att antalet spyor utanför Donken kommer vara precis lika många som vanligt i morgon bitti och på söndag. Konsumenternas minne är kort när en fyllehungrig mage ska mättas.