ÅSIKT

Lösningen är inte stora dagisgrupper

Slutreplik om bilden av förskolan

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: JOHNER
I stället för att anklaga föräldrar och personal efterlyser debattören en enad front mot politiker för att få igenom en förbättring för alla dagisbarn.
DEBATT

SLUTREPLIK. Nej, vi ska inte ifrågasätta varför föräldrarna har barnen på förskolan. Om det är för att de jobbar, handlar eller behöver egentid är deras ensak.

Problem uppstår dock då föräldrar tappar tron på sig själva, när de blir så ängsliga så att de på riktigt tror att barn faktiskt måste vara så mycket som möjligt på förskolan, annars far de illa.

Den bilden måste suddas ut.

Vi ska inte ta bort möjligheten för vårdnadshavare att lämna sina barn på förskolor, absolut inte. Det är fortfarande deras val, vi ska bara ta emot barnen och ge dem en så bra och utvecklande dag som det bara är möjligt.

Men då måste också de styrande i landet göra detta möjligt. Då måste förskolorna få de resurser som krävs för att det ska bli en bra och utvecklande plats att vistats på, både för barn och anställda.

Då går det inte att trycka in fler och fler barn i grupperna. Det hjälper inte med fler vuxna. Då får barnen bara ännu fler att förhålla sig till. Ett litet barn ska inte behöva förhålla sig till, ta ställning till och skapa relation till 20 andra barn (ibland många fler).

Det borde vara lika självklart inom barnomsorg som det är inom djurhållning. Det finns lagar och regler man måste förhålla sig till om man ska ha kor, hästar, får eller hönor. Om antal djur per kvadratmeter osv. Det finns regler om hur gamla hundvalpar (och andra djurs ungar) ska vara innan man skiljer dem från tiken. Något liknande regelverk finns inte för våra barn, vare sig det gäller antal, yta eller ålder. Det finns riktlinjer, men inga lagar.

Så i stället för att gå emot varandra och anklaga ena gången föräldrarna och nästa gång personalen, borde vi skapa en enad front mot de som styr i landet.

Ge barnomsorg och skola möjlighet att vara så bra som de faktiskt kan vara.

Ge personalen förutsättningar att se och tillgodose alla barns behov.

Ge föräldrarna ekonomisk möjlighet att på riktigt välja huruvida de vill vara föräldralediga ett år extra eller inte. Ge dem självförtroende nog att inse att det duger att öppna grytskåpet för att stimulera en ettåring.

Ge barnen trygga, utvecklande och glädjefyllda dagar i förskola och skola, där de syns och får möjlighet att på riktigt utvecklas efter sina egna förutsättningar i sin egen takt.


Marie Rydell, förälder, förskollärare, författare

ARTIKELN HANDLAR OM

Barnomsorg