ÅSIKT

För lite och för sent för tågtrafiken, ministern

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
DEBATT

Replik från Miljöpartiet

Situationen på järnvägen är allvarlig. Att regeringen nu satsar extra på underhållet är nödvändigt, men som vanligt är de för sent ute och allt för kortsiktiga. Alliansen har satt i system att ge för lite pengar till järnvägs­underhållet. Finansminister Borg har till och med hävdat att Sverige överinvesterat i järn­vägen.

När vintern sedan kommer och tågen strular är det dags för det årliga pr-tricket. Nu satsar vi mer på järnvägen, skriver infrastrukturministern och lovar återigen extra pengar. Fast bara för ett år.

Bättre än inget? Absolut. Skapar det ordning och reda på järnvägen och långsiktighet? Nej.

Miljöpartiet vill genomföra en politik för tåg i tid. För det första behövs långsiktig finansiering på högre nivåer. Järnvägen lider av en underhållsskuld som byggts upp under årtionden. Pr-utspel måste bytas mot långsiktig finansiering. Utöver regeringens extrasatsning behövs ytterligare 2,8 miljarder kronor, bara de kommande tre åren. Det måste gå före ett nytt jobbskatteavdrag.

För det andra måste uppstyckningen av järnvägen ersättas av ett samlat ansvar. SJ och Trafikverket behöver ges uppdrag som åter sätter resenären i cent­rum. Och för det tredje behöver de otillräckliga investeringarna i nya spår som Alliansen föreslår ersättas av offensiva storsatsningar, som ger möjlighet till ett mer robust tågnät och kortare restider med nya snabbare tåg. Sverige behöver en regering som klarar järnvägen. Alla som åker tåg förtjänar bättre.

Stina Bergström (MP)

Trafikpolitisk talesperson

ledamot riksdagens trafikutskott

ARTIKELN HANDLAR OM

Politik