ÅSIKT

Skolor förbjuds att ge lärare högre lön

Debattören: Kommunernas nya lönekarteller gör bara lärarbristen värre

I stället för lönestopp bör Stockholms stad och alla andra kommuner som försöker sig på kartellbildning kring lönerna, satsa på det som lärarna själva efterfrågar, skriver Johanna Jaara Åstrand.
DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

DEBATT. Att vara lärare är att vara het på arbetsmarknaden. Riktigt glödhet, om vi ska vara ärliga.

Skolor slåss om att få anställa lärare och många kan idag välja vilken arbetsplats som passar dem bäst utifrån karriärmöjligheter, arbetsmiljö och lön. Precis som det ska det vara när du har den kompetens som arbetsmarknaden efterfrågar.

Men runt om i landet, nu senast i hela Stockholms stad, sätter nu kommunerna upp egna lönekarteller. Rektorer förbjuds att erbjuda högre lön än på andra skolor inom kommunen.

Trots att rektorn är den som bäst kan bedöma kompetensen och värdet av en lärare de vill anställa, tar personaldirektörer och skolchefer, som inte ens träffat läraren, över lönesättningen. Det är sedan rektorerna, kollegorna, eleverna och föräldrarna som får bära konsekvenserna av att den bästa läraren istället valde jobb i grannkommunen.

Men snälla kommunpolitiker och förvaltningschefer – lönestopp och kartellbildning kommer inte att lösa lärarbristen! Och den är akut. Häromdagen presenterade Skolverket siffror som sade att 95 procent av kommunerna har svårt att rekrytera lärare. Det finns helt enkelt inga lärare att tillgå.

Det är en direkt konsekvens av att lärares löner släpat efter i decennier. En civilingenjör tjänar idag 160 000 kronor mer om året än en matematiklärare på högstadiet. En civilekonom tjänar 146 000 mer om året än en gymnasielärare i samhällskunskap. I ett livslöneperspektiv är det idag till och med mer lönsamt att avstå från lärarutbildningen helt och i stället börja arbeta direkt efter gymnasiet.

För att lösa lärarbristen måste kommuner och fristående skolkoncerner lägga all gemensam kraft på att göra lärarjobbet till ett attraktivt och lukrativt framtidsyrke.

Vi kan inte nöja oss förrän köerna till lärarutbildningen är lika lång som till biljetsläppet till konserter med Beyoncé eller Bruce Springsteen.

I stället för lönestopp bör Stockholms stad och alla andra kommuner som försöker sig på kartellbildning kring lönerna, satsa på det som lärarna själva efterfrågar:

Ge oss mer makt över vår tid. Tid till att planera och förbereda lektioner. Tid till kollegialt samarbete. Tid att se och stötta varje elev.

Höj lönen. De senaste åren har löneutvecklingen för lärare sett bättre ut än för övriga arbetsmarknaden. På en procentuell nivå. Men i kronor och ören ligger vi fortfarande många tusenlappar efter jämförbara yrken. Det måste förändras.

Förbättra arbetsmiljön. Låt lärare vara lärare och slippa vara vaktmästare, rastvakter, lunchvärdinnor, kuratorer och blomvattnare.

Lönekarteller för att stoppa höjda löner kommer inte att lösa lärarbristen. Gör i stället så att vi lärare och skolledare lockas att komma till er och se till att vi väljer att stanna kvar.


Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet


Häng med i debatten och kommentera artikeln – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.