ÅSIKT

Läs fler reaktioner på ”Asfaltsindianerna”

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
DEBATT

Oansvarigt

Är det inte oansvarigt att låta dessa kriminella människor som påstår sig vara indianer få ut sitt budskap på bästa mediala plats?

Eller är det aftonbladets policy att stödja kriminella människor så länge aftonbladet delar deras åsikter?

Två berättigade frågor sannerligen. Ser fram emot bortförklaringen - alltid lika roande. Make my day please!

Christopher Söderström

Agerandet saknar varje spår av demokrati

Tackar för möjligheten att bemöta dessa självgoda, bleksiktiga vänsternissar, som förmodligen aldrig själva kommer att komma i närheten av en stadsjeep. Bidragen räcker inte. Att de kallar sig för indianer är djupt kränkande. Deras agerande saknar varje spår av demokrati, vilket förmodligen inte bekymrar dem. Men borde de kanske tänka på att deras "attacker" skadar hela den seriösa rörelse som försöker värna vår jord.

Vem bryr sig om vad dessa "asfaltdjungelns idioter" har för budskap, om de nu har något eget? För det som hittills framkommit är enbart andras argument. När blir det förbjudet att väga mer än 70 kg eller ha en bostad större än 40 kvm, när så många i världen svälter och saknar tak över huvudet? Vad blir motmedlen? Tvångsfettsugning och ockupation?

Nej, ni vänsternissar. Ni och andra så kallade miljövärnare saknar helt trovärdighet. Börja med att inse det horribla i att årets fredspristagare åker land och rike runt i sitt eget jetplan – ett av det smutsigaste transportmedel som finns – när motivet till priset var hans stora engagemang för miljön! Nä, det Gore inte.

Mvh

BMW X5- ägare

Hej,

Asfaltsindianer pyste däcket på min 'stadsjeep' Toyota Rav 4 2001 för ett par veckor sedan

Brevid min bil stod en Volvo V70 som DRAR MER BENSIN än min men den bilen lämnade indianerna orörd.

Blandad körning Toyota Rav 4 0,88 liter/mil

Blandad körning Volvo V70 0,89 liter/mil, Sveriges vanligaste bil?

Är det formen på bilen som indianerna stör sig på?

Fredrik

Terrorister!

Jaså, kriminella organisationer får tillfälle att skryta om sina dåd i Aftonbladet nuförtiden. Hur länge dröjer det innan ni låter någon nazistorganisation publicera en artikel där de skryter om hur de lyckats få färre invandrare på gatorna genom sin "lyckade" kampanj att misshandla mörkhyade personer på gatorna?

Terrorister är terrorister, även om "indianerna" inte är uppe i RAF-nivå (ännu). Ett lågvattenmärke.

Mikael

Galenskap

Jag tycker att det Asfaltsdjungelns indianer håller på med är galenskap.

Det finns ju storbarnsfamiljer som behöver sådana bilar: Man kan inte ha en bil för att kunna ta sig runt med hela familjen och sedan en annan bil man åker till jobbet eller handlar med. Vid ett sådant läge väljer man en stor bil och sen använder man den till vardags.

Sen finns det folk som vill känna sig säkra när de åker bil: Kör man av vägen med en stor bil har man mycket större chans att klara sig än med en liten bil. En liten bil är inte lika säker som en stor bara för att båda har 5 stjärnor i euroncap-test.

Sverige som land har redan höga krav på bilar och på rökgasrening i industrier. Man borde rikta sig mer på att försöka få andra länder att sänka utsläppen från industrierna genom att rena rökgasen som bildas vid förbränning. På den fronten har vi kommit riktigt långt med tekniken, samtidigt som andra länder inte är interesserade av att rena rökgaser på grund av att de i stort sett inte har några krav på sig.

Vi borde dela med oss av vår kunskap i stället för att springa runt och tro att man gör nytta genom att släppa ut luft eller punktera däck på stora bilar.

Michael W.

Är sanningen ren avundsjuka?

Gatans Indianer får utrymme i Sveriges största kvällstidning för att föra fram sitt budskap. Oansvarigt av Aftonbladet eller ett smart inlägg i klimatdebatten?

Fakta, det är olagligt att göra åverkan på en bil utan ägarens medgivande.

Vilka konsekvenser tror Gatans Indianer att det skulle få om en barnfamilj sätter sig i en bil som är punkterad utan att upptäcka det och kör iväg? Döden är den värsta konsekvensen. Risken är stor att bilen kör av vägen och inte bara riskeras livet på de åkande i bilen utan även på fotgängare som råkar ha oturen att stå i vägen. Allt för att Indianerna ska få som de vill. Man leker med människors liv helt enkelt. Vidare kan det mycket väl vara så att de som kör stadsjeepar i stan kör mycket mindre än de som exempelvis vecko- eller dagspendlar till och från sina arbeten. De senare släpper ut ofantligt mycket mer koldioxid än de som åker lite stadsjeep i stan. Förtjänar de också punkterade däck? Hur ska man veta vilka som pendlar?. Någon som börjar se det orimliga i det hela?

Kan det inte vara så att sanningen är en helt annan? Man tål inte att någon kan ha råd med en stor och fin bil, man skyller på något och är beredd att riskera människoliv för att få som man vill.

Allt detta är underblåst av pressen som i och med att man skriver om det själv kommer att få blod på sina händer den dag någon dör till följd av detta. Hade inget skrivits hade problemet aldrig existerat.

Ska bli mycket intressant att se om Aftonbladet har modet att publicera detta inlägg.

/T

Lev själva som ni lär

I Aftonbladet idag kunde jag läsa om att indianerna tar en paus. De tycker att de lyckats, men medger att stadsjeeparna bara är ett litet problem. Jag kan bara hålla med – ur miljösynpunkt (globalt) påverkar dessa stora fordon ungefär lika mycket som en stillsam fjärt. Tyvärr så är det så att människan och dess innovationer inte är den största miljöboven på detta plan, utan det är naturen själv. Att indianerna (tycker synd om de ”äkta” indianerna som får sitt namn utnyttjat på detta sätt) tycker att de gjort en välgärning mot samhället & miljön genom att sabotera folks bilar på olika sätt är för mig obegripligt, då de bör själva ta reda på hur mycket påverkan detta har på miljön.

Om man verkligen göra rätt för sig, så blir det tufft, men jag har träffat folk som verkligen ”lever som de lär” – det vill säga, de föregår med gott exempel. Besökte en vänner i Storbritannien för många år sedan som var miljömedvetna och aktiva inom detta – de hade inte ens el hemma, då den enda el de kunde få kom från ett enligt dem icke godkänt kraftverk. Kommer tyvärr inte ihåg om det var ett kol- eller kärnkraftverk, men det spelar ingen större roll. Jag delar inte deras åsikter, men högaktar deras engagemang.

För mig för detta upp det hela på en helt annan nivå – många andra ”miljömedvetna” tycker att stadsjeepar är dåligt, men kör själva ett fordon som ger utsläpp – strunta i dem helt så kan jag ta er på allvar. Känner (dock ej nära) flera som har en politisk åskådning som säger ”av var och en efter förmåga – till var och en efter behov”, samt att staten skall vara styrande/ägande – de har själva egna företag som tjänar stora pengar, men vill inte ge upp den, då det är den stora massan man måste komma åt. Om man själv inte kan föregå med gott exempel – hur skall man då kunna få resten att göra det man tycker att alla bör göra?

Är själv inte en anhängare av stadsjeepar, men att släppa ur luften/skära sönder däcken på folks bilar är nog inte rätt sätt att gå tillväga – sätt ett kastrullock över alla aktiva vulkaner istället så uppnår ni mycket mer.

En som vill väl, men insett att de flesta tänker på sig själva först när det väl kommer till kritan.

Hans Andersson

Kolla fakta först

Det är beklagligt att de som engagerar sig inte ens bryr sig om att kolla upp fakta utan sprider påståenden som saknar grund. Bilismen står för ca 5% av det totala växthusbidraget (enl. World Resource Institute, www.wri.org <http://www.wri.org> ). Det kan jämföras med exempelvis klimatisering av byggnader som bidrar med det tredubbla eller lantbruk som står för nästan fyra gånger så stora utsläpp. Att ge sig på flyget är inte heller speciellt begåvat när dess totala bidrag är bråkdelar av vad bilismen bidrar med.

Indianerna borde skaffa sig en utbildning som förser dom med kritiskt tänkande, logik och lite sunt förnuft. Engagemang är viktigt om vi vill uppnå en förändring, men för att få resultat måste vi fokusera på det som ger störst bidrag. Utmärkt tillfälle att applicera 20-80 regeln.

/Kent

Beklämmande läsning

Sällan har jag läst en mer beklämmande debattartikel än den skriven av de så kallade "Asfaltdjungelns indianer", som beskriver hur de – för att kämpa mot klimatförändringar – landet runt smugit omkring och släppt ut luften ur däcken på stadsjeepar.

Klimatförändringarna hotar mänsklighetens fortlevnad, det är ett faktum.

Meningarna går i någon mån i sär vad gäller hur vi ska få bukt med problemet, men ingen tvekan råder om att en kraftig höjning av priset på fossila bränslen är nödvändig. En sådan höjning av bensinpriset torde göra ett förbud av stadsjeepar överflödigt, folk skulle själva välja bränslesnålare bilar.

Att lösa problemet med global klimatförändring kräver samarbete på alla plan, människor emellan och stater emellan. Detta i sin tur kräver demokrati, samförstånd, och ömsesidig respekt. Att ta till skadegörelse som vapen är – även om syftet är gott – i grunden lika arrogant och odemokratiskt som när George W. Bush vägrar skriva under Kyotoprotokollet med motiveringen att den "amerikanska livsstilen inte är förhandlingsbar".

Namnet "Asfaltdjungelns indianer" vittnar om att denna huligangrupp förknippar indianer med skadegörelse. Även om gruppen uppenbarligen betraktar detta som något positivt är det likafullt ett uttryck för ett rasistiskt förhållningssätt.

Att Aftonbladets redaktion väljer att publicera debattartikeln utan att reflektera över den rasistiska undertonen är allvarligt. Hur tror man att de indianer som lever i Sverige (gissningsvis åtskilliga tusen) känner när de läser den? Hade man lika okritiskt publicerat artikeln om gruppen kallat sig "asfaltdjungelns negrer"? Och hur kan Aftonbladet överhuvudtaget publicera en anonym debattartikel? Debattörer som inte vågar stå för sina åsikter med namn och allt är fega kräk som inte förtjänar att få spaltutrymme i landets största dagstidning.

Anders Sirén

Ecuador

Biolog och forskare