Jag var en av dem som förstörde Almedalen

Debattören: En nystart behövs för att veckan ska bli relevant igen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Almedalen behöver en nystart med fokus på politik och samhällsutveckling. Och jag medger att jag själv bär en del av skulden för att det är nödvändigt, skriver Erik Zsiga som 2009 sågs mingla på politikerveckan med en dammsugare.
Almedalen behöver en nystart med fokus på politik och samhällsutveckling. Och jag medger att jag själv bär en del av skulden för att det är nödvändigt, skriver Erik Zsiga som 2009 sågs mingla på politikerveckan med en dammsugare.

DEBATT. I dag inleds årets Almedalsvecka i Visby. Det är en nystart. Eftersom veckan går ut på att interagera och umgås, gjorde Covid att det fysiska evenemanget ställdes in två år i rad.

Almedalsveckan 1.0 ägde rum åren från att Palme höll sommartal i Almedalen och partier och intresseorganisationer började ordna seminarier för de närmast sörjande.

Almedalsveckan 2.0 var ett glapp från början av 00-talet till runt 2010. Evenemangen skalades upp och fler började komma, men inramningen var fortfarande avslappnad på gott och ont – alltifrån semesterklädda vd:ar till hånglande ministrar. Sedan gjorde näringslivet entré på allvar, och Almedalsveckan 3.0 var född. Mer om det nedan.

Nu är det upp till besökare och arrangörer att den nya versionen, Almedalsveckan 4.0, blir meningsfull. För en nystart behövs. Och jag medger att jag själv bär en del av skulden för att det blev nödvändigt.

Inför Almedalsveckan 2009 hade jag nyss lämnat roller inom politik och opinionsbildning och gått till Electrolux. En kollega hade liknande bakgrund, och som många i näringslivet funderade vi på vad vårt företag kunde bidra med under det som då fortfarande var en politikvecka.

Vi fick en idé. De färgglada Ergorapido-dammsugarna var perfekta att bära upp-och-ned lutade mot axeln. Om vi gick runt med dem på mingel och seminarier skulle det sticka ut.

Många skulle undra vad i all friden dammsugarna gjorde i Almedalen. Det skulle inleda diskussioner om företagets hållbarhetsarbete och annat. Mycket effektivare än att ordna egna aktiviteter.

Dammsugarna på axeln fick stor uppmärksamhet. Jag fortsatte sedan i flera år att åka till Almedalen med olika produkter, tills veckan då vi släpade runt ett kylskåp i Visby. Då insåg vi att det var dags att resa lättare.

Under början av 10-talet växte sedan inslagen av marknadsföring snabbt i Almedalen. Tidigare hade företag åkt dit för att diskutera samhällsförslag och lyfta politiska önskemål. Nu hade allt fler syftet att marknadsföra produkter och tjänster. Gränderna fylldes av montrar och visningsexemplar. Folkrörelser och privatpersoner fick inte råd att åka.

Till slut – strax innan Covid alltså satte stopp för dåtidens Almedagsvecka – hade den i mycket förvandlats till en mässa. Mässor är i sig inte fel. Men det var inte marknadsföring som gjorde Almedalsveckan till en unik samlingsplats för politik, näringsliv, civilsamhälle, allmänhet och media.

Almedalsveckans existensberättigande ligger snarare i dess unika bidrag till svensk demokrati: Alla kan diskutera viktiga frågor med ledare inom politik och näringsliv.

Det möjliggör oväntade möten och samarbeten. Det är en gruppövning för kunskapsutbyte. Antalet event multiplicerat med talare visar att tusentals samhällsperspektiv lyfts fram. Deltagarna inspireras och lär sig mer om nya frågor.

Sådan idégenerering sker annars inte i dagspolitiken. Politikutvecklingen drivs på. Den allmänna debatten tas framåt.

  • Detta bör nu byggas vidare. Dessa principer hoppas jag ska känneteckna Almedalsveckan 4.0:
  • Fokus på politik och samhällsutveckling. Vårens utveckling har visat hur mycket den geopolitiska komplexiteten påverkar näringslivet. Företag behöver detta forum för att diskutera och analysera politik.
  • Sänkta kostnader. Om mindre utrymme upptas av utställningsmontrar och marknadsaktiviteter, kommer kostnadsnivån bli rimligare för alla. Även mindre organisationer och nya företag får råd att vara med.
  • Tillbaka till oväntade möten. Om fler lägger fokus på kontaktskapande istället för marknadsföring, kommer Almedalsveckan återigen bli en oöverträffad arena för nya samarbeten, oväntade allianser och aha-upplevelser.
  • Tid för idéer och samtal. Det är ingen slump att politikveckan uppstod i vackra Visby på sommaren. Inramningen blir friare. Låt veckan bli ett avbrott från den alltmer polariserade vardagsdebatten. De snabba poängerna och motsatta åsikterna ska också få finnas, men det är kunskapsutbytet som är Almedalens samhällsnytta. Idéer där måste inte alltid handla om det som är i stunden genomförbart.

Den Almedalsvecka som i dag inleds är den första riktiga på 2020-talet. Låt det bli just en Almedalsvecka för 2020-talet.


Erik Zsiga, kommunikationsrådgivare i Kekst CNC


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Publisert:

LÄS VIDARE