ÅSIKT

Lämna barnen ifred

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
DEBATT

Föräldrar: Managementfloskler ersätter undervisningen

Var proaktiv! Tänk vinna-vinna! Skapa synergi! Vässa sågen! Och glöm för all del inte att göra insättningar på ditt emotionella bankkonto. Floskler? Javisst. Men begreppen är vardagsmat för barn i skolor som köpt in ”Ledaren i mig”.

Vi är föräldrar till barn på en kommunal F-9-skola där ”Ledaren i mig” införts. Programmet ska integreras i alla skolämnen, och i alla årskurser. Beslutet fattades av en relativt nytillträdd rektor, utan att föräldrar informerades.

I dag är vi många som är djupt oroade. Programmet säljs av det globala utbildningsföretaget Franklin Covey. Det är en vidareutveckling av deras managementkurser för näringslivet, och bygger på ”7 goda vanor” som sägs ge höjda studieresultat och minskade konflikter.

Vi är kritiska av många olika orsaker: Programmet är dyrt. Det stöds inte av forskning. Det tar tid från övrig undervisning. Och vad värre är: Det bygger på en idé om att fostra barn till effektivitet och produktivitet. Vi vill inte att de ska pressas in i den fållan.

På skolans väggar har det dykt upp slagord om att barnen kan välja hur de mår. I klassrummen görs övningar där de öppet ska redovisa om de lyckats nå veckans sociala mål. Och vi föräldrar har fått hem en guide så att vi kan anamma de sju ”goda” vanorna även i hemmet.

Situationen är absurd. Det enda vi vill är att Franklin Covey ska lämna våra barn och lärare i fred så att de får göra det de ska: Lära, och lära ut. Saker som är viktiga på riktigt, inte förenklingar och floskler.

Åse Karlén

Ylva Sjöstrand

Nätverket mot ”Ledaren i mig” i Matteusskolan, Stockholm