ÅSIKT

Bilderna på Breiviks advokater osmakliga

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
DEBATT

PR-konsulten: Profiterar på tragedin på norska Utøja – för tanken till amerikanska deckarserier eller adrenalinstinna klädannonser

Foto: Reuters/Scanpix
Här raseras Breiviks försvarsadvokat Geir Lippestads varumärke, menar debattören. På pressbilderna poserar Breiviks advokatteam, bestående av Geir Lippestad, Vibeke Hein Baera, Odd Ivar Groen och Tord Jordet.

Geir Lippestad och hans advokatbyrå har fått berättigad kritik för de stajlade bilder de skickat ut till media lagom till starten på Norges mest uppmärksammade mordrättegång – den mot Anders Behring Breivik.

Själv tog jag mig för pannan när jag såg bilderna. För mig har Geir Lippestad, tillsammans med statsminister Jens Stoltenberg, förkroppsligat den enastående värdighet, fattning och styrka som Norge visat i hanteringen av sin värsta tragedi sedan andra världskriget.

Lippestad förklarade när han utsågs, lågmält och seriöst, att han som aktiv socialdemokrat tog Behring Breiviks urskillningslösa mördande av hans unga partivänner på Utøja, lika hårt som någon annan. Men alla har rätt till ett försvar, även en massmördare. När nu Behring Breivik utsett honom, såg han det som sin plikt att ta uppdraget.

För den hållningen fick han respekt och ett förstärkt varumärke som en professionell advokat. Den respekten försvann, och varumärket åkte hiss ner i kolkällaren, med de här utskickade pressbilderna. Bilderna för ju tanken till amerikanska deckarserier, eller adrenalinstinna klädannonser. Hur tänkte Lippestad? Att ”nu har vi våra fifteen minutes of fame så nu gäller det att hårdlansera byrån så mycket som möjligt?” Har byrån tagit hjälp av någon osedvanligt tondöv PR- eller reklambyrå?

Det som imponerat stort med Norges sätt att hantera krisen har ju varit att landet framgångsrikt förhindrat Breivik att få använda sitt terrordåd som plattform att förkunna sina galna idéer. Just det han mest av allt hoppades på. Är det då meningen att hans advokater ska synas i stället? Att fräckt poserande profitera på tragedin?

Jag kan som PR-konsult aldrig tycka att det är fel att försöka bygga sitt varumärke. I Sverige har vi flera exempel där framgångsrika advokater också varit duktiga på att hantera media och få ut sina klienters historier. Den mest legendariska som bildade skola var Henning Sjöström.

Den som i dag syns absolut mest är Leif Silbersky, som nyligen i SVT:s ”Min sanning” berättade om sitt liv. Thomas Bodström är en fascinerande blandning av stridbar politiker, deckarförfattare och advokat – en vandrande rubrikmaskin.

Peter Althin och Gunnar Falk är kanske de bästa exemplen på advokater som är duktiga i media, ofta vinner sina mål, och inte verkar vara i rampljuset för sin egen skull utan väljer publicitet när de tror det gynnar deras klienter.

Visst finns också exempel där advokater hamnat i blåsväder. Som Claes Borgström som kritiserats för sitt svaga försvar av Thomas Quick i det som visat sig vara en ren rättsskandal och utspelet att Sverige borde bojkotta fotbolls-VM i Tyskland 2006. Men i stort sett tycker jag de advokater jag nämnt ovan har försökt vårda sina varumärken och tagit sitt kändisskap på allvar. Jag har aldrig tidigare sett en advokat med gott renommé, som Geir Lippestad, så lättvindigt och onödigt riskera spela med sitt personliga varumärke.

Det är också slående att Lippestad, i intervjuer som gjorts för norska medier, inte kan förklara vitsen med de stajlade bilderna. Jag går så långt så jag tror Lippestads status som karriäradvokat i Norge kanske tvärdog med dessa bilder. Norska folket tycker helt uppenbart att tilltaget var osmakligt och då tappar man förtroendet.

Det finns en gammal sanning om att förtroende byggs upp under åratal, men raseras på sekunder. En lika viktig sanning är att all publicitet inte är bra publicitet. Hade Lippestad begrundat dessa båda sanningar så hade han besparat sin byrå kostnaden för ateljé-fotografen.

Paul Ronge