Tar ni från sjukvården eller höjs skatten, S?

Replik om kollektivtrafiken i Region Skåne

Publicerad:

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Kollektivtrafik som inte används kan inte upprätthållas på bekostnad av sjukhus, vårdcentraler och personal som arbetar med att bekämpa coronaviruset, skriver debattörerna.
Foto: TT
Kollektivtrafik som inte används kan inte upprätthållas på bekostnad av sjukhus, vårdcentraler och personal som arbetar med att bekämpa coronaviruset, skriver debattörerna.

REPLIK. Våren 2020 har varit helt unik och den skånska kollektivtrafiken är inget undantag.

Under två veckor i mars försvann hälften av våra resenärer och med det även biljettintäkterna, som utgör halva kollektivtrafiknämndens budget.

Andreas Schönström argumenterar till en början i sin debattartikel väl för att trafiken behöver anpassas i ett sådant läge, eftersom vi delar budget med den skånska sjukvården som just nu genomgår sin svåraste prövning någonsin.

Linjen han sedan driver är märkligt nog att vi ska upprätthålla en kollektivtrafik som inte används på bekostnad av våra sjukhus, vårdcentraler, och vår hårt arbetande vårdpersonal som bekämpar coronaviruset.

Den linjen kommer vi aldrig åka med på.

Kollektivtrafiknämndens underskott för 2020 beräknas uppgå till över en miljard kronor, på grund av minskade biljettintäkter. De ”historiskt stora resurstillskott” från regeringen som Schönström hänvisar till tog slut redan i maj.

Schönström berättar inte heller i sin debattartikel att Socialdemokraterna var det enda partiet i Region Skåne som inte ville begära mer pengar från regeringen, de ville hellre höja skatten för skåningarna trots den situation som det skånska näringslivet och den hårt pressade arbetsmarknaden befinner sig i.

Det är fullt möjligt att upprätthålla en trygg och säker kollektivtrafik utan att ta pengar från sjukvården eller höja skatten, även i detta speciella läge. Skånetrafiken gör dagliga räkningar av antalet passagerare på 1000 avgångar och när trängsel uppstår förändrar vi trafiken.

Extra bussar sätts in till Ribban i Malmö, Lomma, Dalby Stenbrott och till stränderna på Österlen. En regionbuss står standby i Helsingborg på helgerna för att köra vid behov.

Resenärerna kan själva följa beläggningen på bussarna och om man har möjlighet också välja avgång utifrån hur många andra som är på bussen.

Vi bekämpar denna pandemi tillsammans, genom insatser i vardagen, genom en flexibel kollektivtrafik och genom att freda sjukvården från besparingar. Det är beklagligt att Andreas Schönström inte vill göra det.


Carina Zachau, ordförande i kollektivtrafiknämnden (M).
Lars Hansson, förste vice ordförande i kollektivtrafiknämnden (C).


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Publicerad:

LÄS VIDARE