ÅSIKT

Sänkt bensinpris – vårt krav på nästa regering

Jimmie Åkesson och Martin Kinnunen: Vi kommer att vara en blåslampa på de borgerliga partierna

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: Adam Ihse/Fredrik Sandberg/Anders Ahlgren/TT
Sverigedemokraterna kan tänka sig samarbeta med en borglig regering, om priset på bensinen sänks. ”Detta kommer vid sidan av migrationspolitiken vara ett av de viktigaste kraven när Sverigedemokraterna efter valet inleder förhandlingar med den borgerliga alliansen,” skriver Jimmie Åkesson och Martin Kinnunen.
DEBATT

DEBATT. Trots att över 80 procent av persontransporterna sker på väg, varav 90 procent utgörs av biltransporter, har frågan om priserna på bensin och diesel hamnat i skymundan. Sverigedemokraterna lyfter som enda parti behovet för landsbygd och befolkningen i stort att vända utvecklingen med de skenande drivmedelspriserna.

Utan bilen står Sverige stilla.

I valmanifestet har vi förslag som möjliggör sänkt bensin- och dieselpris med 70 öre från nästa år jämfört med regeringens politik. Regeringen står för en slags ”the sky is the limit”-princip för drivmedelspriserna.

Först införde man en årlig indexering som höjer drivmedelsskatterna varje år. Utöver detta har man med stöd av allianspartierna genomfört flera reformer på biodrivmedelsområdet. Man har dels skattebefriat höginblandade biodrivmedel samtidigt som man från och med den 1 juli införde tvingande regler på drivmedelsförsäljarna att blanda i mer biodrivmedel.

Denna politik får två effekter. Dels minskar skattebasen, vilket skapar behov av fortsatta skattehöjningar. Det leder också till att bränslet blir dyrare vid inköp för drivmedelsförsäljarna, eftersom biodrivmedel är betydligt dyrare vid inköp. Reduktionsplikten har stöd av samtliga övriga riksdagspartier och kommer utan skattehöjningar att stegvis att höja priset vid pump.

Frågan om biodrivmedlens hållbarhet och miljönytta är omstridd även om frågan inte diskuteras nämnvärt i Sverige.

För det är korrekt att biodrivmedel i tanken ökar möjligheten att uppnå nationella klimatmål, men det sker till priset av en stor negativ påverkan i andra länder, vilket är viktigt när man tänker på att merparten av alla biodrivmedel importeras. Enligt International Council of Transportation är majoriteten av de biodrivmedel som vi har i vår bränslemix inte hållbara, vilket understryks av att en stor andel av biodieseln är palmoljebaserade.

För att åstadkomma ett sänkt pris och mer hållbara biodrivmedel går Sverigedemokraterna till val på en bränslereform, som minskar reduktionsplikten med 80 procent, vilket i kombination med skattejusteringar på bensin och diesel åstadkommer en prissänkning på 70 öre per liter. Att åstadkomma sänkningar av drivmedelspriserna är ett av Sverigedemokraternas främsta vallöften.

Detta kommer vid sidan av migrationspolitiken vara ett av de viktigaste kraven när Sverigedemokraterna efter valet inleder förhandlingar med den borgerliga alliansen.

Vi kommer att vara en blåslampa på Moderaterna och de övriga borgerliga partierna för att förmå dem att överge stödet till den rödgröna regeringens ”the sky is the limit”-princip gällande bensin- och dieselpriset.

Jimmie Åkesson, partiledare (SD)
Martin Kinnunen, miljöpolitisk talesperson (SD)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Så här skriver du en debattartikel 00:33
ARTIKELN HANDLAR OM