Stressade taxiförare är en fara i trafiken

Debattören: Därför toppar taxi listan över de som kör för fort

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Foto: TT
Ingen skall köra för fort, någonsin. Men ska vi komma tillrätta med problemet så måste vi börja betrakta taxiyrket som ett jobb som förtjänar bra villkor och en lön som går att leva på, skriver Tommy Wreeth.

DEBATT. Återigen duggar larmrapporterna om att taxichaufförer är fartsyndare tätt. Flera mätningar visar att de toppar statistiken över överträdelser både vid höga och låga hastighetsbegränsningar.

Bolagen ”tar problemet på största allvar” och lovar att ta sina chaufförer i örat omedelbart. Men Transportarbetareförbundet vet att det inte kommer att hjälpa. Vi vet nämligen var skon klämmer och det stavas procentlön. Stressen att kunna betala sina räkningar vid månadens slut. Stressade förare ger stressad trafik.

För tredje året i rad genomförde Folksam i augusti i år en hastighetsmätning av yrkestrafiken och precis som föregående år är det taxiförarna som har högst andel överträdelser (75 procent). 

Även färdtjänstförare utmärkte sig med hög andel överträdelser på vägar med lägre hastigheter.

I samarbete med flera myndigheter genomförde VTI (Statens väg och transportforskningsinstitut) en liknande hastighetsmätning avgränsad till två vägsträckor där andelen taxitrafik är hög: E4 mellan Stockholm och Arlanda och riksväg 40 mellan Göteborg och Landvetter. Resultatet visade att ”fler än 90 procent av taxiförarna kör för fort på de studerade vägsträckorna där hastighetsbegränsningen är 80 km/tim”.

Naturligtvis är detta något som är helt oacceptabelt. Det utsätter kunder, andra trafikanter och chaufförerna själva för stora risker.

Men det är inte genom att ta i med hårdhandskarna mot chaufförerna som man kommer tillrätta med problemet. I stället menar vi att man måste titta på utvecklingen på taximarknaden sedan avregleringen för att förstå varför det ser ut som det gör.

Det man ville komma bort ifrån med avregleringen var den gamla klyschan ”taxi, var god dröj”.

I dag ser vi istället en överetablering i storstäderna som leder till att alldeles för många förare slåss om samma kunder, en kapplöpning till taxizoner på flygplatserna och man får bara betalt när man har kund i bilen.

Lite som om en anställd på Ica bara skulle få lön när någon kommer till kassan.

Många chaufförer tvingas till långa pass, inte sällan på 12 timmar sex dagar i veckan, för att klara det mest basala i tillvaron som mat och hyra. 

EU-regleringar säger att man inte får köra gods på ackord men gamla, sjuka och skolbarn går tydligen bra. Frågan vi ställer oss är naturligtvis hur detta skapar förutsättningar för att förarna skall hålla hastighetsbegränsningarna och därmed köra mer säkert?

Ingen skall köra för fort, någonsin. Men ska vi komma tillrätta med problemet så måste vi börja betrakta taxiyrket som ett jobb som förtjänar bra villkor och en lön som går att leva på. Det är så vi skapar säkerhet i trafiken, för trafikanter, kunder och för chaufförerna själva.


Tommy Wreeth, förbundsordförande Transportarbetareförbundet


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.