ÅSIKT

Detta är ett svek mot 1,3 miljoner bilägare

Moderaterna om miljözonerna: Familjer och företag måste få en ärlig chans att ställa om

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: JOHNÉR
Tiotusentals familjer köpte en dieselbil i stället för en bensindriven bil. Att utan förvarning nu straffa dessa hushåll är vare sig rättvist eller rimligt, skriver Jessica Rosencrantz.
DEBATT

DEBATT. I dag har Socialdemokraterna meddelat att de lägger sig platt för Miljöpartiets krav att förbjuda 1,3 miljoner dieselbilar. Inte nog med att de vikt ned sig för Miljöpartiet i regeringen, de sätter nu ett mycket kraftfullt vapen i händerna på lokala miljöpartisterna runt om i hela Sverige.

Den yttersta konsekvensen för många svenskar kan bli att de inte längre kan ta sig till sitt hem med hjälp av bilen. Detta är inget annat än ett ansvarslöst svek som kanske slår allra hårdast mot människor utanför storstäderna, men som behöver kunna ta bilen till och från stadskärnan.

Socialdemokraternas förslag är ett straff mot alla de familjer som nyligen köpt en miljöbil bara för att nu få beskedet att de inte längre är välkomna i våra storstäder. Vi ser redan nu hur andrahandsvärdet på dieselbilar har sjunkit och hur många familjer därmed får bära kostnaden för Socialdemokraternas svek.

Moderaterna vill därför vara mycket tydliga med var vi står i frågan. Vi är inte beredda att medverka till att göra många familjers näst största investering värdelös. Ska vi ha människor med oss i miljöpolitiken så måste de känna att politiken är långsiktig och att lita på.

Med Löfven och Eneroths ansvarslösa utformning av miljözoner blir politiken utomordentligt ryckig och många riskerar att känna sig lurade av politiska beslut. Så sent som år 2013 infördes en miljöbilsdefinition som undantog bland annat dieselbilar med låga koldioxidutsläpp från fordonsskatt under de första fem åren.

Tiotusentals familjer köpte en dieselbil i stället för en bensindriven bil. Det har bidragit till att koldioxidutsläppen från den svenska fordonsflottan i dag är lägre. Att utan förvarning nu straffa dessa hushåll är vare sig rättvist eller rimligt.

Socialdemokraternas svek i fråga om miljözoner kommer som lök på laxen. Nyligen meddelade regeringen att de nu går vidare med en direkt skatt på avstånd i form av en kilometerskatt. Löfven verkar närmas helt ha släppt ambitionerna om en politik som ser till hela Sveriges förutsättningar och villkoren utanför storstäderna – där det många gånger saknas kollektivtrafik och alternativ till bilen.

Moderaterna oroas av att luften som människor andas inte är tillräckligt ren. Därför vill vi bland annat ge kommuner möjlighet att differentiera parkeringsavgifter utifrån fordonets miljöklassning och skapa parkeringsytor för bilpooler. Vi föreslår också utbyggd infrastruktur för elbilar i form av laddstolpar, införande av bonus-malus och krav på ökad inblandning av biodrivmedel.

Våra förslag syftar till att förbättra luftkvaliteten, samtidigt som vi respekterar att människor i stora delar av landet helt saknar alternativ till bilen. För många är bilen avgörande för att vardagspusslet ska gå ihop.

Att på bara några års sikt göra 1,3 miljoner bilar närmast värdelösa är inte en ansvarsfull politik och ett stort svek. Våra familjer och företag måste få en ärlig chans att ställa om. 


Jessica Rosencrantz, trafikpolitisk talesperson (M)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Så här skriver du en debattartikel 00:33
ARTIKELN HANDLAR OM