ÅSIKT

Den extra avgiften är ert beslut, Postnord

Slutreplik om Postnords avgift: Inte orimligt att ge kunderna förvarning

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: Jimmy Wixtröm
Riktigt så är det inte att Postnords nya avgift helt beror på svensk lagstiftning, skriver debattörerna.
DEBATT

SLUTREPLIK. Postnord medger det vi skriver i vår artikel, nämligen att kunderna drabbas av en retroaktiv avgift, och att många är upprörda över det. Men man menar samtidigt att det beror på svensk lagstiftning. Men riktigt så är det ju inte.

Att momsregler ska efterlevas för att både motverka osund konkurrens mot svenska företag och undvika skattebortfall är självklart, vilket vi också påpekar i vår debattartikel. Att Postnord kräver in moms före leverans av paket är därför högst rimligt.

Men det finns definitivt ingen lagstiftning eller några politiska beslut som innebär skyldighet för Postnord att dessutom retroaktivt ta ut en extra egen administrationsavgift från kunderna. Detta är helt och fullt Postnords eget beslut.

För mindre försändelser är Postnords avgift betydligt mer betungande i relation till försändelsens värde än det lilla momsbelopp som ska betalas.

Vad gäller retroaktiviteten kan man konstatera att bristen på fungerande rutiner för momsdebitering av dessa utlandsförsändelser varit ett problem i många år.

Att ge kunderna en chans att anpassa sig till Postnords nya rutiner och avgifter genom att ha nån extra månads förvarning hade inte varit orimligt.

Att veta förutsättningarna när man som kund gör en beställning borde vara en självklarhet.


Jan Ericson, riksdagsledamot Västra Götaland (M)
Erik Ottosson, riksdagsledamot Stockholm (M)
Boriana Åberg, riksdagsledamot Skåne (M)
Lars Beckman, riksdagsledamot Gävleborg (M)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Så här skriver du en debattartikel 00:33
ARTIKELN HANDLAR OM

Postnord