ÅSIKT

Vägverket sviker trafikanterna

Foto: De trafikanter som kör lagligt har ju stor nytta av reflexkäpparna vid olika vädertyper. Alla som kör bil vet ju att man har haft hjälp av reflexkäpparna vid möten när det är snörök och dimma, skriver Sten Kristoffersson.
DEBATT

Som bekant har Vägverket satt upp en nollvision angående omkomna i trafiken. Men de enda nollorna är de som säger sig vara experter i Vägverket på säkerhetsfrågor.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Någon annan slutsats kan man inte dra då man hör i radio att reflexkäpparna har gjort att trafikanterna kör för fort där dessa är uppsatta. På Radio Dalarna frågade en chaufför, som är skyddsombud för busstrafiken och kör riksväg 70 mot Idre och Grövelsjön, om varför vägmarkeringarna inte hade reflexer.

Han fick ett krystat svar av Lennart Helsing, pressansvarig på Region Mitt Vägverket, att snökäpparna enbart var till för plogbilarna och att man med dem försämrat tiden för snöröjningen. Förgående år var snökäpparna försedda med reflexer vilket gjorde att bilisterna körde för fort. Hur dum får man bli på Vägverket?

Vad jag har förstått är fortköring en polissak i första hand. Fortköring kommer att ske oavsett om man har snökäppar eller inte. Men varför inte kombinera snökäpparna för plogbilar och andra trafikanter med reflexer?

De trafikanter som kör lagligt har ju stor nytta av reflexkäpparna vid olika vädertyper. Alla som kör bil vet ju att man har haft hjälp av reflexkäpparna vid möten när det är snörök och dimma. Det händer att man ser vilt som passerar vägen och när de skymmer reflexerna hinner man stanna bilen.

Glöm inte att det är hårt trafikerade vägsträckor från olika delar av landet till fjällen också med mycket turister som skall samsas med virkestransporter och annan tung trafik.

Jag vet att reflexkäpparna kostar pengar, men liv kostar mycket mer. Hur skulle det se ut om man söderöver tog bort alla vita reflexstolpar? Är det nästa steg eller är det bara här uppöver i skogslänen som man ska spara pengar på att slopa reflexkäppar?

Ta bort expertgruppen i stället så blir det nog pengar över till snökäppar med reflexer. Eller ska det ske tillräckligt med olyckor först?

Jag har talat med några anställda chaufförer på Vägverket som skäms över ledningens försvar att ta bort reflexkäpparna. Men de vill inte ha med sina namn då de annars riskerar att förlora sina körningar.

Sten Kristoffersson

Loka, Älvdalen.