Hjälp i stället flyget att ställa om, politiker

Replik från Stockholms handelskammare om att förbjuda flygresor till Malmö och Göteborg

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2024-06-25

Även vi står bakom stadens ambition att minska utsläppen. Detta blir dock en felriktad insats med udden mot såväl det viktiga inrikesflyget som stadens effektivitet. Replik från Stockholms handelskammare.

REPLIK. I en debattartikel skriver Åsa Lindhagen att Stockholms stad inför en ny resepolicy. En bärande del är att anställdas möjlighet att använda flyget kraftigt begränsas.

Även Stockholms handelskammare står bakom stadens ambition att minska utsläppen. Detta blir dock en felriktad insats med udden mot såväl det viktiga inrikesflyget som stadens effektivitet.

 

Det är självklart att vi måste anstränga oss för att få ner mängden onödiga flygresor. Det innebär dock inte att man ska förbjuda hela transportmedlet. Flyget är viktigt för Sverige.

Genom flyget överbryggar vi distanser som annars skulle ta för lång tid att resa. Det är ett faktum att den gröna nyindustrialiseringen i norr är beroende av goda flygförbindelser.

Utan flyget skulle det vara svårt att genomföra satsningar som nu har potential att få ner utsläpp över hela världen.

Svensk konkurrenskraft och svensk framtid är beroende av flyget

Resepolicyn riskerar också sänka stadens effektivitet och orsaka onödiga kostnader för skattebetalarna genom att göra resor onödigt dyra. I ett läge där kommuner och regioner går med stora underskott bör varje ansvarsfull politiker vända på varje krona för att få budgeten att gå ihop.

Om staden på allvar vill bidra till den gröna omställningen bör man omformulera resepolicyn så att man bidrar till flygets omställning. Ett exempel är att se över hur förnybart flygbränsle - SAF - kan köpas in för de resor som stadens anställda gör.

 

Svensk konkurrenskraft och svensk framtid är beroende av flyget.

Stockholms Handelskammare vill se mer samverkan mellan politik och näringsliv för att hjälpa flygbranschen att ställa om. Men än så länge lyser ett sådant initiativ med sin frånvaro.

I stället ser vi bara ett högre tonläge från politiska partier som inte mäktar med att förstå att människor alltid kommer att behöva flyga. Därför kommer vi behöva vara lyhörda inför flygbranschens förutsättningar om vi vill kunna ställa om.


David Stenergard, näringspolitisk expert på infrastruktur vid Stockholms handelskammare

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.