ÅSIKT

Satsa på skolan – sluta bedriva populism

Jiang Millington i replik till Roger Haddad om skolpolitiken

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Vi har skapat ett system som bygger på kontroll, bevakande av egenintressen och repressiva konsekvenser för de som inte passar sig, skriver Jiang Millington, Miljöpartiet de gröna i Järfälla.
DEBATT

REPLIK. Liberalernas skolpolitiska talesperson Roger Haddad tar till den stora släggan i Aftonbladet debatt 14/3 2019. I stället för att ifrågasätta om den politik som de varit med att pådyvla skolan verkligen har gett de resultat som de önskat vill de göra mer av samma sak. Mycket mer.

2011 lades en ny läroplan och ett nytt betygssystem signerad Jan Björklund. Det var en historisk kursändring av skolan som institution. Bort slängdes bildningsmålen och i stället infördes kunskapskrav.

Med andra ord: vägen till kunskapen är ointressant, målet är allt. Ordning och reda blev ledord och repressiva åtgärder sanktionerade i ett helt nytt kapitel i Skollagen, kapitel 5.

Samtidigt skulle alla elever inkluderas och samsas i samma klassrum, även elever med svår autism och adhd, exempelvis.

Hur mår lärarna och eleverna i den nya skolan? Kanske inte alltid jättebra. Oron och polariseringen ökar när fokus hamnar på krav, plikt och bestraffningar istället för relationsbyggande, nyfikenhet och glädje inför lärandet i sig.

Eleven förväntas anpassa sig och när det inte går finns bestraffningsskalan utmätt i Skollagen. Eleverna och föräldrarna, å sin sida, uppmanas att själva kvalitetssäkra utbildningen genom att anmäla oegentligheter till Skolinspektionen och Barn- och Elevombudet.

Vi har skapat ett system som bygger på kontroll, bevakande av egenintressen och repressiva konsekvenser för de som inte passar sig. Eller passar in. Det skapar mycket dåliga förutsättningar för dialog och samarbete.

Vi har nu en grundläggande nationell utbildning som producerar utanförskap av barn. Hemmasittarna ökar och tiotusentals 16-åringar slutar grundskolan utan gymnasiebehörighet. Det är oetiskt, ovärdigt och upprörande.

I stället för att skrika efter ännu mer av det som inte fungerar, utsätta de som utsätts för ännu mer skuldbeläggande, behövs det sans i debatten.

Skolkommissionen gjorde ett gediget och professionellt arbete och i deras slutrapport finns det djup kunskap och skarpa förslag på hur skolan kan göras mer likvärdig och mer fungerande.


Jiang Millington, Skoldebattör och gruppledare för Miljöpartiet de gröna i Järfälla


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Artikeln är en replik. Läs hela debatten här

ARTIKELN HANDLAR OM