Storstäderna vinnare vid sänkt bensinskatt

Debattören: Stockholm har längsta körsträckan per bil

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: TT
Bensinskatterna är ett trubbigt fördelningsinstrument. En sänkning gynnar framför allt bilägarna i storstäderna. Den riktiga storvinsten kammas hem av taxiföretagen i Stockholm, Göteborg och Malmö, skriver Simon Andersson.

DEBATT. Bensinskatten har blivit en het politisk fråga. Den fick ett stort utrymme under SVT:s partiledardebatt den 13 oktober.

Regeringen föreslår i sin budget, med stöd av C och L, en höjning med 20 öre litern. M vill sänka med en krona och SD vill sänka ytterligare lite mer. Förslag om höjningar motiveras med klimatskäl. Förslag om sänkningar motiveras i första hand med att ”hela landet ska leva”, bilkostnaderna bör minska där det inte finns någon kollektivtrafik.

Men har någon räknat på de faktiska fördelningseffekterna av ändringar i energi- och koldioxidbeskattningen av fordonsbränsle?

Myndigheten för Trafikanalys tar årligen fram statistik för fordon, körsträckor och bränsleförbrukning på kommunnivå. Körsträckorna presenteras per fordon och per invånare.

Räknat per fordon är det, förvånande nog, Stockholm som visar sig ha den längsta körsträckan. Ser vi det länsvis har Stockholms, Uppsala och Västra Götalands län (med storstaden Göteborg) längst körsträckor per bil. De kortaste sträckorna ser vi i Gotlands, Västerbottens och Norrbottens län.

Men skillnaderna är inte uppseendeväckande stora. I Stockholms län rullar bilarna i genomsnitt 1 273 mil per år, i Västerbotten 1 144 mil. På landsbygden finns det många bilar och få invånare, i Stockholm finns det gott om folk men relativt få bilar (där en stor del är företagsägda).

Om man räknar körsträcka per invånare blir resultatet annorlunda, i själva verket det omvända. Den som vill argumentera för att det är landsbygden som ”drabbas” kan finna visst stöd i detta.

Räknat på detta sätt har Bjurholm, Dorotea och Sorsele de längsta sträckorna med mer än 800 mil per invånare och år. Av landets 291 kommuner hamnar Stockholm på plats 275 med 564 mil. Men då har man smetat ut körsträckor, bränsleförbrukning och bensinskatt på kommunens alla invånare; barn, åldringar och körkortslösa inkluderade. Eftersom det strängt taget bara är bilägarna som berörs känns den här räkneoperationen ganska tveksam.

Det är emellertid användbart att räkna per invånare om man vill se de regionalpolitiska och samhällsekonomiska effekterna i stort av förändringar i bensinskatterna. Sådana effekter uppstår när det rör sig om stora belopp. Moderaternas förslag om sänkning med en krona litern kan tjäna som illustration. Enligt partiets egna beräkningar kostar sänkningen statskassan 7 miljarder årligen.

SCB delar in Sverige i naturliga områden för arbetsmarknad och pendling. Det totala trafikarbetet (personbilarnas sammanlagda körsträckor) i de tre storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö utgör 36 procent av trafikarbetet i hela riket. Med en skattesänkning på en krona skulle storstäderna lägga beslag på 2,5 av de 7 miljarderna. Lägger vi till de tio största städerna därefter skulle ytterligare 13 %, eller knappt 1 miljard, försvinna.

Ungefär hälften av en skattesänkning skulle då återstå för resten av Sverige. Av denna återstod skulle Bjurholm, Dorotea, Sorsele och Åsele få vardera 3 promille och Malå, Arjeplog och Överkalix vardera 4 promille.

Det är svårt med fördelningspolitik oavsett vad det gäller, om det så är att till exempel utjämna mellan fattiga och rika, hyresgäster och villaägare eller som här mellan stad och land. Man får räkna med lite spill. Men så här mycket spill? Bensinskatterna är ett trubbigt fördelningsinstrument. En sänkning gynnar framför allt bilägarna i storstäderna. Den riktiga storvinsten kammas hem av taxiföretagen i Stockholm, Göteborg och Malmö.


Simon Andersson, tidigare ekonom och samhällsanalytiker, numera miljöengagerad pensionär


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.

ARTIKELN HANDLAR OM