ÅSIKT

Snön faller – men våra skidorter är hotade

Debattörerna: Vi måste göra vad vi kan för att dämpa klimatförändringarnas effekter

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: TT
Vid slutet av seklet riskerar medeltemperaturen i Jämtland vintertid att ha ökat med dryga fem grader. För att kunna säkra turismnäringens framtid behöver Sverige en hållbar politik, skriver Gustav Fridolin och Lorentz Tovatt.
DEBATT

DEBATT. Nu är det sportlovstider. Under veckan har snön vräkt ner och skapat ideala förutsättningar för alla som gillar vintersport. Men trots att det snöar rejält just nu så ser vi en oroväckande förändring över tid.

Glaciärer smälter, vintrarna blir kortare och snötäcket tunnare till följd av klimatförändringarna. Det hotar inte bara vintersportens framtid globalt utan innebär även stora utmaningar för den svenska besöksnäringen. 

Vid slutet av seklet riskerar medeltemperaturen i Jämtland vintertid att ha ökat med dryga fem grader. För att kunna säkra turismnäringens framtid behöver Sverige en hållbar politik.

Fjällturismen har ökat stadigt under de senaste tjugo åren. Främst är det utförsåkningen som lockar fler besökare. Men i takt med att klimatet blir varmare blir också skidsäsongerna kortare och förutsättningarna för vintersport i de svenska fjällen sämre. 

Snöfattigare vintrar påverkar redan i dag skidanläggningarna som blir alltmer beroende av konstsnö för att förlänga säsongen.

När vi ser till grundproblemet ska vi se det som Sverige nu gör: vi har drivit igenom världens kanske mest ambitiösa klimatlag, vi har satt målet om 100 procent förnybar energi, vi snabbar på teknikskiften brett från transporter till stålindustri. Vi har säkrat nattågen till Jämtland, inrättat nya naturreservat och sänkt momsen på naturguider.

Det här är också synligt i världen. När andra vacklar och president Donald Trump försöker dra USA ur Parisavtalet, spelar Sveriges ledarskap en allt större roll som inspiration och påtryckning. Vi får inte backa nu. Vi har så mycket mer att göra.

Miljöpartiet vill skatteväxla, sänka skatten på arbete och höja den på transporter – insatser som gynnar en arbetskraftsintensiv bransch som besöksnäringen. Vi vill bygga gröna stadsdelar och besöksmål. Utveckla delningsekonomin. Bygga ut och rusta upp järnvägen så att vi knyter ihop Sverige och möjliggör för fler att ta tåget och upptäcka Sverige på semestern istället för att ta flyget till Thailand.  

Sverige är ett fantastiskt land. Besöksnäringen har stor potential och skapar dessutom många jobb. 60 procent av de jobb som har skapats inom turismen sedan 2007 har gått till nyanlända. Även många unga får sina första jobb i turistsektorn.

För dessa grupper, som ofta står långt ifrån arbetsmarknaden, erbjuder besöksnäringen en möjlighet att komma in i yrkeslivet.   

Att vintrarna blir kortare och snöfattigare i framtiden är ett faktum som vi inte längre kan komma ifrån. Men vi kan påverka till vilken grad med en ambitiös klimatpolitik där Sverige visar ledarskap för grön omställning i världen.

Vi kan dämpa klimatförändringarnas effekter på besöksnäringen genom en ambitiös politik som ser potentialen i en hållbar, svensk besöksnäring. Om skidorterna ska överleva i framtiden måste vi se till att det finns goda förutsättningar att bedriva attraktiv verksamhet, året om.

Att anpassa svensk besöksnäring till ett förändrat klimat är en utmaning som kräver samarbete mellan näringsliv, politiker och forskare. Miljöpartiet vill fortsätta att driva det arbetet framåt.

Vi måste göra vad vi kan för att dämpa klimatförändringarnas effekter. Miljöpartiet är redo att stå för de tydliga och kanske obekväma förslagen för att göra det – och finna vägar att säkra en besöksnäring som överlever och kan utvecklas i de klimatförändringar som vi redan vet kommer bli verklighet.


Gustav Fridolin, utbildningsminister och språkrör (MP)
Lorentz Tovatt, näringspolitisk talesperson (MP)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Så här skriver du en debattartikel 00:33
ARTIKELN HANDLAR OM