ÅSIKT

Böckernas värld är enkönad och vit

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
DEBATT

Magdalena Hulth: Ge alla barn tillgång till allt

För sex veckor sedan födde jag mitt första barn. Det blev en vit medelklasspojke, 3,6 kg och 50 cm lång, utan funktionsnedsättningar och med en mamma och pappa som båda är välutbildade och lever lyckligt i sambo­skap. Icke att förglömma; hans namn är Sixten och är väldens sötaste. Om inte allt för lång tid kommer han att få möta böckernas underbara värld. Sixten kommer inte att ha några som helst problem med att känna igen sig i det bilderboksutbud som finns idag. Författarna skriver nämligen i stort sett alla om honom.

I de flesta bilderböcker är huvudpersonerna vita ­pojkar som lever i heterosexuella kärnfamiljer och är äventyrslystna, starka och självständiga. (Jo, Pippi, Ronja och Alfons finns förstås, men de är några av de väldigt få undantagen.) Denna ensidiga bild gör att väldigt många barn osynliggörs, ­medan min Sixten – som i dag utgör normen – privilegieras och bekräftas. Däremot så missar han chansen att se att killar även kan vara ömsinta, försiktiga och omhänder­tagande. Roller som traditionellt bara tilldelas flickor.

Så vad gör jag som medveten förälder, som inte vill att mitt barn ska bli intvingad i en stereotyp bild av hur man ska vara som kille? Jo, jag väljer noggrant ut böcker från de senaste årens nya bokförlag där författarna ­vågar beskriva människor på fler och många olika slags sätt. Fast kan allt verkligen lösa sig med några få genomtänkta böcker? För vad gör jag med alla de leksaker och kläder som så utpräglat riktar sig till respektive kön? Och alla förväntningar från omgivningen om hur en kille ska vara? Det här är inget jag som förälder klarar av att utmana på egen hand.

Däremot som utbildad förskollärare har jag en möjlighet att påverka på ett bredare plan. En viktig del av yrkes­rollen måste bli att aktivt arbeta för att barn ska vara trygga i att tillåta sig själva, och andra, att vara på många olika sätt oavsett kön. Men för att uppfylla det, krävs att högskolorna ger lärar­studenterna en mer fördjupad genusvetenskaplig utbildning och att kommunerna också fortbildar de ­redan yrkesverksamma.

Om lite drygt ett år när Sixten börjar i förskolan vill jag kunna förlita mig på att han har vuxna omkring sig, som kan se alla hans sidor och inte bara uppmuntrar det som förväntas av en kille. Genusperspektiv handlar inte om att förbjuda barn att leka med könspecifika saker, utan att tillåta alla att ha tillgång till allt.

Magdalena Hulth
förskollärare och nybliven mamma