Unga får inte gå på lögnerna om cannabis

Debattören: Skolan måste arbeta förebyggande mot droger

Publicerad:
Uppdaterad:

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Foto: GETTY
När det finns svenska politiker som vill legalisera en drog som är inkörsporten till missbruk är något vansinnigt fel, skriver läraren Erika Holmquist Hortlund.

DEBATT. "Cannabis är en lätt drog", "Alkohol är mycket farligare än cannabis", "Cannabis är inte beroendeframkallande", "Visst är det en drog, men den är inte så farlig", ”Det är ingen fara, alla använder det”. Det här är citat plockade från ungdomar i 16-årsåldern som får frågan "Vad vet du om cannabis?".

Cannabis, eller som vi ofta hör hasch, legaliseras i många länder och här i Sverige breder den ut sig bland våra unga som en fruktansvärd stor cancersvulst – där vi om några år kommer att gå på knäna om vi inte får bort alla myter och lögner som sprids av drogliberala anhängare.

Det finns ingen lätt drog. Vi kan aldrig jämföra cannabis med alkohol då det är två helt skilda former av droger. Cannabis stannar i kroppen upp till 6 veckor medan alkoholen, som är vattenlöslig, försvinner dagen efter.

Cannabis är beroendeframkallande och värst av allt är att kroppen vänjer sig vid den och behöver mer och mer. Till slut räcker det inte och missbruket leder ofta in ungdomen i ännu värre missbruk.

Nej, du kan inte röka ihjäl dig på hasch, men forskning visar på att vi med dagens höga THC-halt (ämnet som ger ruset) i hasch gör att vi utvecklar psykiska sjukdomar, den avtrubbar och isolerar. Känslan av sammanhang och att bidra försvinner. Våra kognitiva funktioner suddas ut. Hasch i  dag är inte i närheten av vad hasch var under 70-talet.

Den är så mycket starkare – och så mycket farligare. När vi 1961 förbjöd denna drog i Sverige låg THC-halten på 0,5-3 procent. Haschet som säljs i dag innehåller 25 procent och mer. Är våra ungdomar medvetna om detta, och framförallt, är våra vuxna medborgare medvetna om detta?

I Sverige har vi jämförelsevis med andra länder ganska få som använder cannabis. I en rapport från CAN 2018, Negativa konsekvenser av alkohol, narkotika och tobak, rapport 174, visar de att användandet ligger på 3,6 procent. Så det är långt ifrån alla som använder det, likväl förödande för de som provar.

Cannabis är också lömsk. Den kan för vissa verka så bra till en början, men kan hämma hjärnans utveckling redan vid första blosset. Framförallt hos unga, där hjärnans utveckling stannar av när THC sätter sig i fettvävnaderna och ligger kvar, länge.

I ett samarbete med länsstyrelsen i Norrbotten finns en modell ”Cannabis på schemat” som är framtagen av behöriga och välutbildade lärare, lektioner som ska integreras i undervisningen för att motivera och stärka elever så att de kan stå emot nyfikenhet och grupptryck. Att jobba med sin självkänsla.

Att kunna nå eleverna med förebyggande droginformation utan att skapa motsatta effekter. Vi är några som är utbildade att genomföra dessa lektioner – för eleverna vi själva möter i vår undervisning – men håller ni inte med om att alla Sveriges ungdomar borde få rätt till denna insats?

”Skolan är den viktigaste arenan för det förebyggande arbetet” det säger Jessica Vikberg, ordförande Riksförbundet narkotikafritt samhälle och Staffan Hübinette, lärare och författare, rådgivare för Narkotikafri skola, i sin debattartikel Börja i skolan för att förebygga drogproblemen. Jag håller med!

I ett samhälle där föräldrar kanske har svårt att veta hur de ska hitta kunskap, och svårt att veta hur de ska prata med ungdomar om just cannabis, blir skolans roll än mer avgörande. ”Det är aldrig någon vuxen som pratat med mig om droger” är en kommentar från en av eleverna som fått utbildningen.

Och det finns många, många fler med liknande åsikter. För en förälder kommer starka känslor och ofta utmynnar samtalen i predikningar och uppmaningar som inte når fram till ungdomarna.

Vi behöver lektionstillfällen att helt utan pekpinnar och moralkakor möta eleverna och ge information så att de aldrig någonsin vill prova denna vidriga drog. Kunskap baserad på forskning och tillförlitliga källor. Kritisk granskning.

För det handlar om okunskap – de vet inte vad drogen innebär och i och med denna okunskap ökar också den drogliberala inställningen hos våra ungdomar och även bland oss vuxna. Vi har till och med vuxna politiker som för debatten om att cannabis bör legaliseras, och har inte ungdomarna kunskapen – vem röstar de då på om några år?

Ingen har väl missat att de flesta kommuner i vårt land står inför stora sparkrav, det finns inte pengar för tid och fortbildning – men om vi med insatsen lyckas få bara en eller två elever att inte prova drogen, har vi räddat miljontals kronor. Kanske inte här och nu i dag, men inom ett par tre år.

"Jag tänkte tidigare, att det här med hasch verkar ju lite coolt. Jag menar man ser på tv, serier, ser hur kändisar röker och de verkar ju må okej. Efter den här utbildningen kommer jag aldrig någonsin ens tänka tanken att prova röka hasch" är en av många liknande kommentarer från elever som fått utbildningen.

Det är en total katastrof för en förälder vars barn börjar använda droger – och nu finns det alltså ett upplägg, en modell för hur vi kan försöka förhindra att detta ökar. En modell som gör att ungdomar kanske tänker efter och kommer ihåg vad drogen faktiskt gör med kroppen och hjärnan – den dagen de konfronteras med frågan ”Vill du testa?”. För den frågan kommer, förr eller senare. Helt säkert.

Finns det någon som kan förklara för mig hur vi kan prioritera bort en så otroligt livsviktig insats? Finns det någon som kan förklara hur vi inte kan lägga en budget som gör att vi i skolan kan arbeta mer systematiskt och långsiktigt kring droger? Finns det någon som kan förklara hur vi kan ha svenska politiker som vill legalisera en drog som är inkörsporten till ett missbruk? Är det då inte något som är vansinnigt fel, och kanske något som bör rättas till?

I RNS (Riksförbundet Narkotikafritt Samhälle) faktahäfte 8 myter om Cannabis skriven av Pelle Olsson, säger han i slutorden: Att argumentera för att cannabis ska legaliseras är att argumentera för att fler människor ska få ett sämre liv. Amen. Säger jag till det.

Cannabis är livsfarligt – Cannabis DÅ är inte i närheten så farligt som det är NU. Enligt mig är det en självklarhet att alla ungdomar har rätt till att få veta – och den dagen de konfronteras med drogen ska de i alla fall ha fått möjlighet till rätt kunskap om vad den faktiskt innebär.


Erika Holmquist Hortlund, lärare som driver projektet ”Cannabis på schemat”


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Läs hela debatten här

Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Cannabis

Narkotika

Skolbarn

Missbruk

Unga vuxna

Politik