ÅSIKT

Nej, inga kontanter är mot Kamprads vision

Slutreplik från Björn Eriksson om Ikeas test med kontantlöst varuhus

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: TT
Har man byggt sitt varumärke just på att vara hela folkets, upplevs beslutet om kontantlöst att gå precis på tvärsen mot den visionen, skriver Björn Eriksson.
DEBATT

SLUTREPLIK. Det var bra att Ikeas ”customer experience manager”, Peter Nilsson, trädde fram och förklarade varför Ikea nu satsar på kontantlöst.

Vi förstår att den största gruppen kunder vill använda kort på Ikea, men jag talar för den andra gruppen, den som förmodligen består av trogna kunder som nu tvekar att besöka ett Ikeavaruhus. Kanske är den kategorin mindre lönsam och vi betvivlar inte att Ikea gör större vinster genom att utesluta dem som kunder.

Men har man byggt sitt varumärke just på att vara hela folkets, upplevs beslutet om kontantlöst att gå precis på tvärsen mot den visionen.

Förnyelse är en nödvändig process för alla företag och Ikeas nya ledning gör förstås som den vill.

Däremot har jag stor respekt för Ingvar Kamprads känsla för affärer och jag tror inte att han själv skulle ha valt en så exkluderande väg framåt för sitt bolag.


Björn Eriksson, talesperson för Kontantupproret, f d rikspolischef mm


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Artikeln är en slutreplik. Läs hela debatten här

Så här skriver du en debattartikel 00:33
ARTIKELN HANDLAR OM