ÅSIKT

Replik: Trängselskatten ger lite till kollektivtrafiken

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
DEBATT

Bengt Göransson: Det kostar 3,5 miljarder för att få en halv miljard över

FEL, FEL, FEL har jag i mitt inlägg om trängselskatten skriver trafikplaneraren Björn Abelsson. 3-4 miljarder i besparingar ger den och det varje år. Jag tror honom eftersom han är expert och skulle ha trott honom om han sagt att den skulle spara det dubbla. Det är en halvering av trängselkostnaderna skriver han vidare och skatten ger ett bidrag till kollektivtrafiken med en halv miljard (en droppe i havet skriver han). Det kostar alltså 3,5 miljarder för att få en halv miljard över till bättre kollektivtrafik. Är inte indrivningskostnaderna aningen höga?

Det var emellertid inte det som var grunden för min kritik utan att de som genomdrivit försöket lovat att intäkterna från skatten, inte transportföretagens besparingar, skulle betala den utökade kollektivtrafiken. Och pengarna från skatten kommer uppenbarligen att bli väsentligt lägre än vad man trott. Hur tar man ut felande belopp från företagens besparingar? På den punkten ger Abelsson inget svar. Han kanske ska be någon skicklig skatteplanerare att hjälpa honom?

Bengt Göransson