ÅSIKT

Sponsorer, vad gör ni för att påverka Kinas ledare?

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
DEBATT

Kritiken mot den kinesiska regimen som rensar ut oliktänkande genom övervakning, fängslanden och tortyr är stark.

I Sverige riktas kritiken framför allt mot den internationella och den svenska olympiska kommittén, IOK respektive SOK, för deras passivitet. Även svenska elit­idrottare har ställts inför skranket. Men få eller ingen ifrågasätter de sponsrande företagens ansvar. 

SOK:s generalsekreterare tillika IOK:s första vice ordförande Gunilla Lindberg har med all rätt fått ta emot horder av kritik för sin undfallenhet. Trots larm om övergrepp, fängslanden och tortyr mot oliktänkande, som också bekräftas i färska rapporter från Amnesty och Human rights watch, vägrar SOK respektive IOK att ta i frågan. Det i sig är anmärkningsvärt. 

Även svenska elitidrottare har stått i skottgluggen för kritik. Bland annat har Liberala ungdomsförbundets ordförande Frida Johansson Metso krävt att höjdhopparen Stefan Holm bojkottar OS.  Måndagen den 4 augusti uppmanade hon svenska OS-deltagare att använda gnuggtatueringar med budskap under OS.

Sommar-OS är det största idrottsevenemang som existerar. Miljarder och åter miljarder kronor omsätts. Utan stora feta sponsorkontrakt skulle ett OS, så som vi är vana vid, aldrig kunna genomföras.  

Det är alltså här nyckeln till att påverka Kinas ledning finns. Företagen. För utan pengar blir det inget OS.

Och hur ädelt man än vill att ett olympiskt spel, sprunget ur den grekiska antiken, ska vara är det när allt kommer till kritan ”money talks” som gäller. 

Se bara när Tyskland halkade ur A-gruppen i ishockey-VM. Vad hände då? Jo, eftersom huvudsponsorn var tysk gjordes systemet om så att fler lag fick vara med i A-gruppen – och hux flux var Tyskland med igen. 

Den svenska OS-truppen sponsras bland annat av ATG, Nordea, Vattenfall och Ericsson. I ljuset av de protester som följde när OS-facklan fördes världen över i våras var företagens ansvar uppe för diskussion. Då var det bara Vattenfall som öppet tog avstånd från kränkningarna av de mänskliga rättigheterna. 

Det är dock få som ropat på att få ställa företagen till svars.

Så svenska sponsorer: vad har ni gjort för att påverka den kinesiska regimen? Har ni tagit några initiativ till att påverka IOK och SOK, att uppvakta Kina eller uppvakta andra globala företag och stora sponsorer av OS?

Mattias Josefsson

diplomerad kommunikationsstrateg

vid Berghs i Stockholm