Debatt

Sverige kan bli världsledande på elfordon

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Gröna bilister: Låt Nevs-Saab kickstarta svensk elbilsutveckling

I dag klockan 13.04 presenterades National Electric Vehicle Corporation, Nevc, som Saabs nya ägare. Klockan 13.19, innan marknadsplanerna ens börjat presenteras, dömdes satsningen ut av SVT Rapport. De är inte ensamma, många förståsigpåare är tveksamma till om Trollhättan är rätt val för ett Kina-inriktat elbilsbolag.

Men Nevc-Saab kan bli en enorm framgång, som kickstartar den svenska elfordonsutvecklingen, skapar nya jobb och återetablerar Sverige som ledande miljönation. Företagets ledning och Sveriges ledning avgör.

Företaget måste göra tre saker:

En småbil snarast. En kompakt elbil med fokus på de globala tillväxtmarknaderna behövs snabbt, gamla Saab 9-3 kan bara vara en övergångslösning. Här har många experter missat att Norge, tio mil från Trollhättan, är elbilstätast i världen, så Kina är inte allenarådande. Flera europeiska bilmärken visar att man numera kan ta bra betalt för småbilar, vilket krävs för att bygga bil i Sverige.

Snabbhet och flexibilitet. Trollhättefabriken kan bli ett unikt nod för nätverk av olika kompetenser som snabbt kan utveckla och industrialisera nya tekniker, med fokus på elektrifiering av drivlinor och hela bilar. Här är kopplingen till Asien en vinnare.

Anställ nyckelkompetens nu. Saab-fabriken är ett skal som måste fyllas med lojala Saabarbetare och elbilskompetens från Sverige och Norge. Den närmaste tiden avgör helt om nyckelpersonerna ska vilja komma till Trollhättan eller inte.

Saab-fabriken är dimensionerad för att tillverka upp emot 100 000 bilar om året. Om Nevc-Saab kommer i närheten av detta är man i ett slag en av världens största elbilstillverkare.

Regeringen bör inse vikten av en sådan satsning och se till att den inte stjälps av brist på stimulans för elbilarna. I maj registrerades 34 elbilar i Sverige. I Norge registrerades det samtidigt nio gånger fler, på en hälften så stor bilmarknad. Den långsamma svenska omställningen beror på bristande ekonomisk stimulans, kanske för att ingen från industrihåll lobbat för avgasfria bilar.

Nu är läget radikalt annorlunda och regeringen bör agera på tre fronter:

Stärkt stöd för elbilar. En elbil kostar minst 100 000 kronor mer än en normal bensin- eller dieselbil, och supermiljöbilspremien på 40 000 kronor räcker bevisligen inte till för att få privatbilister, kommuner eller företag att byta till avgasfri bilism. I våra grannländer är premien mycket högre, ofta kombinerad med en avgift på bilarna med högst utsläpp. Systemet kan göras gratis för statskassan, samtidigt som elbilar och laddhybrider gynnas.

Bygg ut snabbladdningen. Att elbilen tar åtta timmar att ladda är oftast inte ett problem – det kan ske nattetid när vi ändå sover. Men för att elbilen ska slå igenom behövs också snabbladdare, där bilen laddas på 20 minuter. Många av våra grannländer har beslutat installera hundratals, i Sverige är det inte ens säkert att Stockholm får någon. Staten behöver se till att det finns snabbladdare cirka var tionde mil på det större vägnätet, och i alla större städer.

Intensifiera forskningen. I Sverige är vi duktiga på elbilskomponenter, men om vi ska ha en världsledande elbilssatsing måste forskningen intensifieras och dessutom få tydlig stimulans att bli kommersiellt gångbar.

Regeringen har bestämt att hela transportsektorn ska bli fossilbränsleoberoende. Nu är det upp till bevis – slarva inte bort att vi nu fått en ny spelare som vill bli världsledande på elfordon. Välkomna till Sverige, Nevc!

Jakob Lagercrantz

Mattias Goldmann

ARTIKELN HANDLAR OM