Jag är radikaliserad på nätet – och livrädd

Debattören: Nätjättarna är farligare än knark för samhället

Publicerad:

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Jag är bekymrad. Extremt bekymrad, och sorgsen. Jag är rädd. För min och mina barns framtid. För min familj och mina vänner. För dig. För vårt samhälle. Livrädd. Låt oss göra något nu – innan det är för sent, skriver Fredrik Blix, doktor i cybersäkerhet.
Foto: GETTY
Jag är bekymrad. Extremt bekymrad, och sorgsen. Jag är rädd. För min och mina barns framtid. För min familj och mina vänner. För dig. För vårt samhälle. Livrädd. Låt oss göra något nu – innan det är för sent, skriver Fredrik Blix, doktor i cybersäkerhet.

DEBATT. Jag är bekymrad. Extremt bekymrad, och sorgsen. Min familj, mina vänner, mina kollegor, mina studenter – de är fast i ett missbruk som kostar dem livet. Sociala medier. Internet.

Även jag knarkar Internet. Enligt min telefon är det fyra timmar per dag nu. Men då tillkommer dessvärre åtta timmar på den här datorn jag skriver på just nu. Halva mitt liv – i tid – går åt till att sitta framför en skärm. Men det är inte det som är det stora problemet.

Det stora problemet är att de stora teknikbolagen – vågar man sig på att nämna några – har dolda affärsmodeller vars idé är att sälja ut dig, dina åsikter, din personlighet, din tid – ja, hela ditt liv. Facebook. Google. Instagram. Där har du topp tre. Morfin. Heroin. Kokain. Fast de här ”tjänsterna” är extremt mycket farligare för samhället än narkotikan. Lägg till Youtube, LSD.

Hela idén med EU:s dataskyddsreglering (GDPR) var ju att komma tillrätta med knarklangarna – det skulle bli transparent vad de egentligen gör med våra data, men det har ju blivit etter värre sedan dess. GDPR har nästintill totalt fallerat om det var målet.

Jag vågar påstå att Du inte har en aning om vad de gör med dina data. Inte en blekaste aning. Du har säkert förundrat dig över hur du fått reklam för ett visst märke, en viss plats, tjänst eller produkt – fast ni bara har pratat om det tidigare under dagen, inte skrivit in det i telefonen eller datorn.

Och hur kunde de veta att du var bekant med honom eller henne, så de rekommenderade en sammankoppling?

Men det är inte det som är det stora problemet. Problemet är att jag själv har radikaliserats över tid. Mina personliga åsikter har systematiskt ”nudge:ats” av de här bolagen så att jag i dag har en mer svartvit bild av världen.

Trots att jag ser mig som en intelligent varelse tror jag på fullaste allvar att hela vårt valutasystem inom kort kommer att braka samman, och mina investeringar i silvertackor som ligger i bankfacket kommer att stiga till månen.

Detta trots att jag till och med producerat en film som argumenterar emot silverinvesteringar för att hålla koll på mig själv. Det hjälpte inte.

Genom livet ändrar man åsikt. Jag var mer röd i min ungdom och är mer liberalkonservativ i dag. Men har jag ändrat min åsikt själv genom mognare tankar och slutsatser från mina livserfarenheter? I hur stor utsträckning har jag radikaliserat mig själv genom dessa tjänster?

Man måste förstå att tjänsterna själva uppfattar vad jag tar del av och de lär sig vad jag kan kunna komma att tro på eller tycka, och så får innehållsleverantörer och annonsörer tillgång till dessa mina svagheter – så att deras kampanjer får maximal effekt. De väljer den som är lättledd. Den som kan påverkas.

Är du Supervegan? Tror du 5G-masterna kanske sprider corona? Vill du kvotera män in i bolagsstyrelser i samtliga bolag helägda av kvinnor? Respekterar du Trump? Tror du morden i förorterna löses endast genom dödsstraff respektive fler fritidsgårdar? Då kanske även du drabbats. Har du reflekterat över varifrån du får dina åsikter?

I dag kanske du läser din dagstidning på nätet eller i paddan. Låt oss säga DN. Visste du ens att du ingått ett avtal med DN om att de har en kontrollant som står direkt bakom dig och noterar exakt vilka artiklar du läser i tidningen, i vilken ordning, och hur länge – allt i syftet att kunna sälja din uppmärksamhet till högstbjudande annonsör och för att kunna ”skräddarsy” innehållet till dina förmodade preferenser?

Jag blev själv förvånad när jag bad DN om loggen över vad jag som prenumerant läst. De spårar allt och de tycker att de informerat mig och att vi är överens om det. Själv tycker jag att det är ett ofog. Måste man ha papperstidning numer för att läsa artiklarna utan en kontrollant från tidningen som skriver upp allt man läst?

Det vi har framför oss om det här får fortsätta – det är kort och gott krig. Samhälleliga motsättningar, som aldrig kommer att kunna lösas. Den totala upplösningen av samhällskontraktet.

Detta eftersom våra bilder av hur världen är beskaffad skiljer åt så mycket på grund av att tjänsternas artificiella ”intelligens” med automatik radikaliserar oss.

Om något år kommer flera stora teknikleverantörer börja sälja glasögon eller andra lösningar för ”förstärkt verklighet” (AR, Augmented Reality). Den virtuella verkligheten (det du ser på skärmen i dag och mer) kommer då inte längre att vara urskiljningsbar från den ”verkliga verkligheten”.

Då kommer vi att de exakt den världsbild vi vill se och blir serverade. De ”andra” kommer att se en diametralt motsatt världsbild. Och nu menar jag inte metaforiskt utan konkret. Jag ser en svart bil i verkligheten, men för dig är den rosa. Jag ser en tiggare utanför systemet, men du har suddat bort den.

Konsekvensen är – till slut – krig. Krig om resurserna, krig om politiken, krig om makten, krig om ”vad rätt är”. Krig om ”vad som är”.

Jag är bekymrad. Extremt bekymrad, och sorgsen. Jag är rädd. För min och mina barns framtid. För min familj och mina vänner. För dig. För vårt samhälle. Livrädd.

Låt oss göra något nu – innan det är för sent.


Fredrik Blix, doktor i cybersäkerhet


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Publicerad:

LÄS VIDARE