ÅSIKT

Samma krav ska gälla alla som kör i Sverige

Slutreplik från Marita Ulvskog om transportnäringen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Med ett enkelt penndrag dömer SD ut den svenska modellen och slår lättvindigt fast att kollektivavtal är effektlösa och något vi lika gott kan strunta i, skriver Marita Ulvskog.

SLUTREPLIK. Hårdare kontroll, inte svenska kollektivavtal. Så vill SD:s Peter Lundgren skapa ordning och reda på vägarna. Men hur bra blir kontrollerna om reglerna inbjuder till fusk? Lika effektfullt som att bara ha fartkontroller på våra vägar, utan att ha en hastighetsbegränsning. 

Med ett enkelt penndrag dömer Lundgren ut den svenska modellen och slår lättvindigt fast att kollektivavtal är effektlösa och något vi lika gott kan strunta i.

Till det har jag bara ett svar: Som socialdemokrat kommer jag alltid att stå upp för den svenska modellen och allas rätt till schysta villkor och lika löner för lika arbete på samma plats. Även inom transportområdet.

Utan ett starkt och enhetligt regelverk kommer svensk åkerinäring att konkurreras ut av utländska företag som kallblodigt utnyttjar människor till slavliknande löner, enbart för sin egen vinnings skull.

Självklart ska samma krav och regler gälla för alla som kör transporter i Sverige, oavsett vilket land de kommer ifrån. Bara så kommer vi tillrätta med den vilda västern som råder inom transportbranschen just nu.

Med samma krav och regler kan vi också höja vägsäkerheten, så att alla, både privatbilister och yrkeschaufförer, kan känna sig trygga och säkra i trafiken. För det krävs rimliga kör- och vilotider för branschen.

Även lastbilschaufförer har rätt till rimliga arbetsvillkor och möjligheten att träffa sin familj varje månad mellan de internationella körningarna. Ingen ska tvingas tillbringa månader i sträck med att sova och leva i lastbilshytten, långt från hem och familj.

Jag tar mitt uppdrag som förtroendevald och europaparlamentariker på största allvar och tvekar inte att vara med och försöka skapa nya och bättre regler.

Till skillnad från SD:s ledamot Peter Lundgren, som inte ens var närvarande och inte deltog i omröstningen när frågan behandlades i det ansvariga trafikutskottet.


Marita Ulvskog, Europaparlamentariker (S)

ARTIKELN HANDLAR OM