ÅSIKT

Det handlar inte om att ge barn mer skärmtid

Replik från Skolverket om digitala verktyg i förskolan

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
I den reviderade läroplanen som träder i kraft i sommar lyfts vikten av digital kompetens fram. Det är något helt annat än mer skärmtid, skriver Kjell Hedwall.

REPLIK. De barnpsykologer som skriver på Aftonbladet Debatt lyfter viktiga frågor om digitaliseringen i förskolan. De skriver att små barn inte behöver mer skärmtid. Debatten om att barn spenderar allt mer tid framför surfplattor och datorer är angelägen.  

Digitalisering i samhället är genomgripande och accelererar snabbt och det påverkar även barnen och förskolan. Barn i förskoleålder exponeras i dag mycket för digital teknik, inte minst i hemmet och på fritiden.

Här kan förskolan medvetet göra skillnad genom att använda sig av ett varierat utbud av aktiviteter. Förskolan behöver arbeta med att skapa förståelse och lära barnen att förhålla sig till digitaliseringen.

Det ska självklart göras utifrån barnens ålder och mognad. I den reviderade läroplanen som träder i kraft i sommar lyfts vikten av digital kompetens fram. Det är något helt annat än mer skärmtid.

Ett medvetet arbete med digitalisering bygger på att personalen har kompetens att använda digital teknik. Skolverket har redan i dag stöd och kompetensutveckling för skolans och förskolans personal och vi kommer med mer.

Personalen behöver kunskap för att kunna välja rätt digitala lärresurser, men det handlar lika mycket om att veta när man ska välja bort. Att utveckla barnens digitala kompetens är bara en liten del i förskolans breda uppdrag.

Barnpsykologerna lyfter fram behovet av mer forskning och vi instämmer. Digitaliseringen går snabbt och behovet av mer kunskap om hur digital teknik påverkar barnen är stort.

Det får aldrig råda någon tvekan om att förskolans personal är viktigast för barnen. Det är lärandet, barnens trygghet och välmående som ska stå i fokus – aldrig tekniken.


Kjell Hedwall, chef utvecklingsavdelningen Skolverket


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Artikeln är en replik. Läs hela debatten här:

ARTIKELN HANDLAR OM