Publicerad:
Uppdaterad:

Mer bidrag löser inte flygplatsernas problem

Slutreplik från Timbro om olönsamma flygplatser

Publicerad:
Uppdaterad:

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Lösningen på flygplatsernas problem är inte mer bidragspolitik, utan system där de i högre grad bär sina egna kostnader, skriver Erik Wahlström och Caspian Rehbinder.
Lösningen på flygplatsernas problem är inte mer bidragspolitik, utan system där de i högre grad bär sina egna kostnader, skriver Erik Wahlström och Caspian Rehbinder.

SLUTREPLIK. Att de kommunala flygplatserna går med mångmiljonförluster är välkänt, konstaterar Peter Larsson, vd för Svenska regionala flygplatser. Larssons förslag är att fortsätta hålla flygplatserna under armarna, men att flytta deras subventioner från kommunal till statlig nivå.

Att fortsätta deras konstgjorda andning löser dock inte problemet. Ska skatteslöseriet stoppas måste flygplatserna bära sina egna kostnader.

Vi håller med Larsson om att grunden till många flygplatsers förluster är att de ligger på orter med litet resenärsunderlag. Men det anmärkningsvärda är att de flygplatser som får allra mest bidrag ligger i städer med goda övriga förbindelser till resten av landet.

Att dessa flygplatser, som dessutom ofta endast bedriver charterresor, ska finansieras med skattepengar är ett orimligt system – oavsett om de ägs av kommun eller stat.

I vår rapport visar vi även att flera flygplatsers samhällsnytta inte väger upp för deras kostnader. Ofta beror det på att de helt enkelt ligger väldigt nära varandra för vara lönsamma, vilket kanske bäst exemplifieras av flygplatserna i Linköping och Norrköping som endast har fyra mil mellan sig.

Att båda trots detta kan fortsätta sin förlustverksamhet är möjligt enbart på grund av deras subventioner. De flygplatser som innebär samhällsekonomiska förluster borde inte bara sluta subventioneras, utan läggas ned.

Lösningen på flygplatsernas problem är inte mer bidragspolitik, utan system där de i högre grad bär sina egna kostnader. Genom att flygplatserna privatiseras och bidragen slopas kan flygplatserna styras av deras efterfrågan samtidigt som exempelvis militär och sjukvård kan fortsätta sina verksamheter genom att Trafikverket sluter avtal med de privata ägarna.

Alternativet är att miljarder skattepengar fortsätter att slösas på onödiga flygplatser.


Erik Wahlström, rapportförfattare för Timbro och språkrör för Grön Ungdom Uppsala län
Caspian Rehbinder, arbetsmarknadsansvarig för Timbro


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Publicerad:

LÄS VIDARE

Publicerad: