ÅSIKT

Dataspel – årets feministiska julklapp

DEBATT

Debattörerna: ”Den absoluta majoriteten av spelutvecklare och andra tunga aktörer i branschen är män och de är också mest personer med y-kromosomer som köper och spelar dataspel"

Det lackar mot jul. Många av oss har fortfarande inte köpt julklappar till nära och kära. Fantasin kanske tryter. Man vill ge bort den där gåvan som både är rolig och som kan komma till användning.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Vet du inte vad du ska ge till din dotter, syster, flickvän, fru, mamma eller tjejkompis? Låt oss föreslå ett dataspel. Då kan du samtidigt ge jämställdheten en julklapp.

Dataspel har klivit ur pojkrummet. Spel är nutidens största populärmedia. Och big business. Första halvåret 2007 såldes det spel för 692 miljoner kronor - bara i Sverige. Fortfarande är det så att den absoluta majoriteten av spelutvecklare och andra tunga aktörer i branschen är män och de är också mest personer med y-kromosomer som köper och spelar dataspel. Kvinnor och tjejer är underrepresenterade som dataspelskonsumenter och förekommer nästan inte alls på producentsidan.

De som programmerar, designar och marknadsför dataspel är i huvudsak män. Spelkaraktärerna är sällan kvinnor. Många spel innehåller inga kvinnor över huvudtaget. Om en kvinna är med är det ofta som en roll bland andra: hjälten, skurken och den väna prinsessan som ska räddas. Ungefär som smurfarna som vi lekte med som barn. Astrosmurf, Muskelsmurf, Diktarsmurf och deras blå vänner i vita toppluvor som alla är killar utom en. Smurfan, den 101:e smurfen, och hennes framträdande egenskap är att hon är tjej. Till och med skurken Gargamels katt Azrael är kille.

Cash is queen. Det är bara drygt tio år sedan bilbranschen vaknade upp och insåg att kvinnor är en köpstark grupp. Det har påverkat bilbranschens tankesätt och har tvingat producenter att anpassa sig efter en värld som faktiskt består av två kön. Dataspel kommer att vinna allt mer terräng i medielandskapet och är en lukrativ framtidsbransch. Fler kvinnor och kvinnliga perspektiv behövs i dataspelsbranschen men då måste också fler tjejer spela spel.

När man spelar dataspel tränas man i att tänka kreativt kring problemlösning. Dataspel kan bli ett allt viktiga pedagogiska instrument för inlärning i alla åldrar. En undersökning från Uppsala universitet visar att datorspelande skiljer sig från annan mediekonsumtion på flera sätt. Spelaren

Är aktiv, måste ta ställning och fatta beslut.

Kan få nya erfarenheter som man inte kan få i verkligheten.

Kan uppleva ett händelseförlopp från olika synvinklar genom att spela olika karaktärer.

Genom spelandet lär man sig att samarbeta med andra, kommunicera över Internet och på andra språk framförallt engelska. Genom spelandet kommer man i kontakt med teknik på ett lustfyllt sätt som avdramatiserar teknikanvändandet. Spelandet är jämlikt. Klass, kön och nationalitet kan döljas och man kan testa på att var olika gestalter.

Dataspel är här för att stanna. Det är genom att bli kritiska konsumenter som vi kan påverka – inte genom politiska beslut och öronmärkta statliga anslag. Spel är ett roligt tidsfördriv, precis som att läsa en bok eller titta på en film. Men när du spelar gör du dig själv delaktig i en historia där du är aktiv, tar beslut och påverkar. Det är maktträning om något.

Debattörerna

Birgitta Ohlsson

ordförande Liberala Kvinnor

Camilla Lindberg

riksdagsledamot kulturutskottet (fp)

Annika Olofsdotter

dataspelutvecklare

Julklappstips på dataspel med starka kvinnor:

Eternal Darkness

Alexandra Roivas - matematiker och mysterielösare.

Beyond Good and Evil

Jade – fotograf och äventyrare.

Fahrenheit

Carla Valenti – polisinspektör och mordutredare vid NYDP.

Metroidspelen

Samus Aran – legendarisk prisjägare för galaktiska federationen.