ÅSIKT

Stäng inte hela skolan – stäng av bråkmakarna

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
DEBATT

Folkpartiet: Ordningsproblemen i skolan måste tas på större allvar.

Foto: ”Svensk skola har ordningsproblem”, skriver dagens debattör.
Foto: Christer Nylander (FP).

Tänk tanken att en chef skulle säga att ”det inte är så farligt med lite bråk i det öppna kontorslandskapet. Vi stänger ner verksamheten ett par dagar och städar undan. Det har hänt förut och är nog inte sista gången heller.”

Det är naturligtvis en omöjlig tanke att så skulle ske på en svensk arbetsplats – om det inte gällde skolan. Men när det gäller skolan kan ett ansvarigt kommunalråd rycka lite på axlarna och tycka att det nog inte är så farligt. Vilka signaler sänder det egentligen?

Bara den senaste tiden har en lång rad anmälningar skett angående situationen på Värner Rydén-skolan i Malmö. En pojke i femman hotade en lärare som ville ringa hem till elevens föräldrar efter att han varit med i en stöld. Hot, slag och sparkar i ansiktet utdelades mellan elever i åttan. En elev blev knuffad och sedan spottad på av flera andra elever. Ett gäng elever tände eld på en annan elevs tröja. Elever i sexan slogs och tog strypgrepp på varandra. Två elever började slåss på skolgården. Till slut fick skolan stängas av arbetsmiljöskäl.

I måndags rapporterade medier att en person knivskurits på en skola i Vallentuna. Flera ungdomar sägs ha varit inblandade och att en vuxen gick emellan och då skadades.

Svensk skola har ordningsproblem. Mellan 2012 och 2014 har antalet anmälningar om våld som Arbetsmiljöverket ser som allvarligt ökat med nästan 40 procent. De internationella undersökningarna som visar på att kunskapsresultaten i svensk skola sjunkit i ett par decennier visar också att vi har stora ordningsproblem. Det kan naturligtvis inte uteslutas att det finns ett samband. Det kan vara direkt, då det är svårt att koncentrera sig när man hela tiden störs av bråk och svårt att undervisa när elever inte lyssnar.

Men det finns också ett indirekt samband. Att vi tillåter oordning och stök i klassrummen sänder signalen att det som sker i skolan inte är så viktigt. Att ansvariga kommunpolitiker rycker på axlarna åt bråk på kommunens skolor innebär samma sak.

Ska vi lyfta resultaten i skolan så måste vi också ta i de stora ordningsproblem som råder där. Att få studiero i skolan är ett gemensamt ansvar fördelat på eleven själv, föräldrarna, skolan och politikerna. Från politiskt håll måste man ge verktyg och stöd åt de skolledare och lärare som har att hantera en stökig vardag. Föräldrar måste vara tydliga med att de inte accepterar att de egna barnen inte sköter sig i skolan. Rektor och lärare har att vara vuxenansvaret i den konkreta situationen. Men självklart har eleven själv också ansvar, och ju äldre hon eller han är desto större krav på ansvarstagande kan man ställa.

Alliansen har lagt fram förslag om att införa ordningsomdöme och i vår blir det förhoppningsvis ett tillkännagivande till regeringen från riksdagen. Det skulle ge de skolor som vill ännu ett verktyg för ökad ordning och studiero.

För att förtydliga den enskilde elevens och förälderns ansvar borde det var mer naturligt att det är den enskilde eleven som stängs av från undervisningen och skolan, i stället för att man stänger hela skolan så som man nu tvingades göra på Värner Rydén i Malmö. Det skulle samtidigt innebära att alla de elever som inte bråkar, som går till skolan för att lära, inte drabbas av ett tiotal andras bråkande.

Så skulle man visa de skötsamma eleverna respekt. Så skulle man tydligt visa att skolan är viktig.

Att så inte sker beror förmodligen på att lärare och skolledning inte känner att man har den uppbackning som behövs av föräldrar och politiker. Det är dags att politikerna tar detta på mycket stort allvar.

Christer Nylander

ARTIKELN HANDLAR OM