ÅSIKT

Ni kan inte förändra vad män tänder på

avZendry Svärdkrona

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Vill inte ni hellre se Brad Pitt göra reklam för underkläder än Billy Butt?

Hennes & Mauritz julkampanj är över oss igen.

De politiskt korrekta protesterna likaså.

David Mohsen, 24, är trött på det. Han menar att problemet är att fotomodeller är snygga och de sprayande feministerna inte så snygga.

Reklamen visar bara svart på vitt vad killar tänker när de fantiserar fritt.

Sådant går inte att förbjuda, menar David Mohsen. Okej kära debattläsare – håll i er:

Foto: ANNA REHNBERG
En affisch från Hennes & Mauritz har blivit utsatt för sabotage. När feminister atttackerar Slitz, porr och Hennes & Mauritz så gör de det för att de inte hittar någon modell som påminner om dem, skriver David Mohsen. Angreppen förändrar inte det faktum att vi lever i en utseendefixerad värld och hellre ser på det som är vackert än det som är fult.

Ja, nu är den snart är. Ja, julen alltså. Och med den kommer den eviga debatten om Hennes & Mauritz annonser. Är de rätt? Är de fel? Är de förnedrande? Ja, alla dessa frågor blossar upp som svamp en sval höst.

Jag såg det senast härom dagen i tv-programmet ”Debatt” där vänsterpartisten och feministen Anja Karlsson brusade upp mot H&M kampanj som om det vore världens viktigaste sak att slåss om. Vad är det som får alla att engagera sig? Varför ser feminister deras reklamkampanj som ett hot mot jämställdhet?

Jag har länge sökt efter svar. Surfar man runt på nätet och läser ur alla feministiska sidor så är det en mörk världsbild som beskrivs:

Män är onda. Män kommer aldrig frivilligt släppa makten. Till vem säger de aldrig. De säger bara att alla ska ha samma fri- och rättigheter. Någon som inte tycker det? Det behöver man ju inte vara feminist för att tycka.

Problemet är att de blandar ihop sex och nakenhet med jämställdhet. På något sätt kopplar dessa engagerade tjejer ihop H&M:s reklamkampanj med sin kamp för jämställdhet. De ser H&M som ett Hot. H&M är för dem bara tecknet på att vi lever i en mansdominerad värld där männens lustar och begär lever för att förtrycka och utnyttja kvinnan. Killar, är inte det roligt? Här sätter vi upp vackra, fina kvinnor på pelare för att visa hur mycket vi älskar kvinnan. Som en hyllning till kvinnan. Och så gör feministerna så här. De river ner dem, de klottrar på dem.

Har de inte förstått någonting? Faktiskt så tror jag att de har det. Men inte det de säger sig förstå. De säger att de gör motstånd för bilder på kvinnor är förnedrande. De säger sig göra motstånd för att kvinnor ser minsann inte ut som de på bilderna.

Nej, där har ni faktiskt rätt feminister och det är där jag tror skon klämmer. Radikalfeministerna är bara arga för att ingen tjej som visas på reklampelare, filmer eller andra mediakanaler påminner om hur de själva ser ut. Tjejer som visar till exempel underkläder är oftast väldigt snygga. Inget konstigt med det. Människan har i alla tider hellre tittat på något vackert än något som är fult och alldagligt. Eftersom inte mycket mer än kanske 15–20 procent av befolkningen ser bra ut (Alla som varit på en offentlig badstrand vet vad jag talar om) så är det ju inte konstigt att feministerna inte hittar nån modell som påminner om dem. De flesta av feministerna är ju nämligen inte snygga. Det är det som bränner i deras själar. De vill ju också bli bekräftade, de vill ju också vara vackra. Det är ju bara normalt, det är bara mänskligt.

Så när feminister med gemensam trupp attackerar Slitz, porr och Hennes & Mauritz så är det egentligen bara ett symptom på ett annat problem. Problemet att de upptäckt att de inte passar in i killars drömmall på hur en tjej ska se ut.

Så feminister. Ni kan bränna, klottra och riva ner hur många affischer som helst på fina tjejer. Ni kan klaga och uppmana till strejk mot Slitz och andra herrtidningar. Det ändrar ändå ingenting för problemet sitter inte där.

Det enda tidningar, reklam och filmer gör är att visa svart på vitt vad det är för tjejer vi killar vill ha när vi drömmer fritt. De kan se olika ut på tusen olika sätt men de har nåt gemensamt. De ser bra ut. Problemet sitter alltså i var och varannan killes huvud.

Ska ni förbjuda oss att fantisera? Är det konstigt att vi vill se tjejer göra reklam för underkläder som uppfyller det vi tycker är snyggt? Det är samma sak för er tjejer. Vill inte ni hellre se Brad Pitt göra reklam för underkläder än Billy Butt?

Vi lever i en utseendefixerad värld. Bra eller dåligt får andra bedöma men det ändrar inte det faktum att snygga människor alltid kommer ha det lite enklare än fula. Ja, livet är orättvist på mer plan än ett.

Jag har egentligen bara en fråga till alla feminister som anser att H&M reklam är kvinnoförnedrande. Eller två rättare sagt och jag vill gärna få svar på dem:

Varför är en snygg tjej så fort de kommer på bild kvinnoförnedrande? För det finns ju snygga och sexiga tjejer i verkligheten också. Vilket leder mig till min andra fråga:

Om en snygg och sexig tjej går på gatan eller solar sig på stranden, är hon då kvinnoförnedrande?

Till slut: Till alla feminister. Slåss för jämställdhet. Slåss för lika lön. Slåss för kvinnors och mäns rättigheter. Men slåss inte för att ändra killars sexuella ”tändning”.

Den kan ni ändå inte ändra på.

David Mohsen

är 24 år och studerar

statsvetenskap