Debatt

Min framgång är mina lärares framgång

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

DEBATT

Edvin Alam (M): Satsa på lärarna, tro på eleverna – då blir skolan bättre

I skrivande stund sitter jag vid Ekonomikum-parken i Uppsala. Studierna är snart avklarade och det har inte varit en enkel resa, men vägen har definitivt varit ”mödan värd” för att citera poeten Karin Boye, som också hon har suttit i samma park. Efter en sväng på Stockholms universitet och ett studieuppehåll blev barndomsdrömmen att studera vid Uppsala universitet äntligen sann. Många hävdar att USA är ”the land of opportunity” men 100 år av historia visar att det är i Sverige flest drömmar blir förverkligade. Det är något vi kan vara stolta över men samtidigt måste vårda.

Jag kommer aldrig glömma hur jag nöp mig själv i armen flera gånger, när jag för första gången besökte Universitetshuset i Uppsala. Att studera ”vid Uppsala” är en dröm jag haft sedan jag växte upp i Tensta. En dröm jag hade tillsammans med min mamma.

Det krävdes hårt arbete och det var inte alltid roligt, eftersom andra barn fick leka betydligt mer. Men det bar frukt och nu känner jag mig nästan hemma här i Uppsala. Drömmen förverkligades inte bara genom mitt eget arbete utan också med stöd av goda lärare och rektorer. Vuxna som trodde på mig och hade höga förväntningar, även när jag hade det som tuffast.

Jonathan East, Derek Wohlner, Zak Wirk, Sofia Wroblevski (f d Svensson), Jason Wroblevski, Katarina Sweding, Kevin Munro, Bert Sundbom, David Tingsgård, Anna Tronelius, Maria Bilton, Hélène Edgren, Fredrik Sandgren, Jan Ottosson, Dan Bäcklund och Sofia Murhem är några av många lärare och rektorer som hjälpt mig att uppnå mina drömmar i livet. Min framgång är deras framgång.

I dag finns det stora samhällsutmaningar. Det finns brister i kvalitet mellan skolor i samma kommun, mellan kommuner och mellan klassrum i samma skola. Om Sverige ska fortsätta vara ett samhälle där fler unga människor kan förverkliga sina drömmar utan att hämmas av sitt sociala arv, är det viktigt att stärka skolans kompensatoriska uppdrag. Om det är något som får mitt hjärta att slå så är det att förverkliga visionen om en likvärdig skola med hög kvalitet toppat med valfrihet för alla elever. Det ska inte spela någon roll varifrån en elev kommer, däremot vart eleven vill i livet. Djursholm och Botkyrka ska på sin höjd få vara din adress, men inte ett kvitto på vart du ska flytta. Det är enkelt att skriva fina visioner men utmaningen ligger i att förverkliga dem.

Forskningen visar att lärarna är nyckeln till goda resultat. Om vi ska hjälpa alla elever att nå kunskapsmålen är det viktigt att stärka läraryrket. Det är dags att sätta pengar bakom orden om lärarnas löner. I stället för att satsa friskt på nya multihallar och äventyrsbad bör politiker investera i lärare genom fler karriärvägar och höjda löner. Politikerna måste inse sin roll i utvecklingsprocessen. Istället för att pilla i hur det ska vara i klassrummen bör politiker sätta upp höga mål och systematiskt följa upp verksamheten. Lita på lärarna och uppmuntra dem att utveckla fler metoder för att hjälpa elever att nå kunskapsmålen. Sist och viktigast av allt: tro på alla elever. Jag krossade glastaket eftersom jag hade lärare som inte såg min sociala bakgrund som en ursäkt för att vara passiva. Det kostar ingenting att ha höga förväntningar men ger mycket tillbaka, vilket forskningen visar.

Den bästa försäkringen i livet är en god utbildning. Låt oss se till att den kommer alla människor till del för att fler ska kunna krossa glastak och förverkliga sina livs drömmar.

Edvin Alam

Publisert:

Aftonbladet

/

Debatt