Gör programmering till ämne i skolan

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

DEBATT

MODERATERNA: Framtidens jobb finns inom den kunskapsintensiva IT-sektorn

Sverige är en ledande kunskapsnation. Det är särskilt tydligt inom datorkulturen. I dag öppnar Dreamhack där tusentals unga och äldre samlas för att ta del den största dataspelsfestivalen i världen. Svenska dataspelstudios är en kronjuvel i vår IT-sektor och internationellt hyllad. Nya Moderaterna menar att det är i den kunskapsintensiva industrin som framtidens jobb finns, därför föreslår vi ett nytt ämne i skola som tar vara på det stora intresset för datorer och stärker vår internationella konkurrenskraft.

År 2012 omsatte IT-branschen 550 miljarder kronor, det är ungefär lika mycket som hela den svenska detaljhandeln. Mellan 2008-2012, mitt under finanskrisen, ökade omsättningen för företag som sålde programvaror och IT-tjänster med häpnadsväckande 26 procent. Samtidigt är efterfrågan på fler medarbetare stor och förväntas fortsätta öka de kommande 20 åren. Här finns en stor tillväxtpotential som Sverige ska bejaka. Nya Moderaterna vill därför att programmering ska bli ett valbart ämne i skolan bredvid trä- och syslöjd. Vi gör den bedömningen utifrån fyra kriterier.

Problemlösning.

Programmering ger grundläggande kunskaper som är viktiga för ungdomar att ha i en allt mer komplicerad värld. Problemlösning och förmågan att bryta upp ett problem i mindre delar är nödvändiga kunskaper inom såväl matematiken som inom humaniora och samhällskunskap. Kunskaper i programmering ger dessutom allmänbildning och förståelse för datateknik som är viktigt även för de som inte kommer att jobba med datautveckling.

Effektivitet.

Det finns ett tydligt mönster att arbetsplatser med låg IT-kompetens oftare köper in sämre och dyrare IT-verktyg som stjälper snarare än hjälper verksamheten. Med högre kompetens blir läkare, poliser och lärare bättre utrustade att avgöra vilka IT-lösningar de faktiskt behöver. På sikt stärker detta effektiviteten i verksamheten snarare än att vara ett hinder för att utföra arbetet.

Jämställdhet.

IT-sektorn så väl som tekniktunga yrken domineras fortfarande av män. Bortsett från att forskningen visar att en arbetsplats blir bättre och mer produktiv då arbetskraften är mer jämställd finns det även ett värde att flickor ska se en framtid som dataingenjörer lika naturligt som pojkar. Om skolan erbjuder programmering menar vi att fler flickor kommer få upp intresset för detta och välja en yrkesbana inom IT-sektorn. 

Framtidens arbetsmarknad.

Kista rankas som en av världens bästa IT-kluster och kan närmast jämföras med ett svenskt Sillicon Valley. I Kina och Indien utbildas tiotusentals programmerare varje år. Sverige kommer aldrig kunna tävla om antalet tekniker. Däremot har vi en konkurrensfördel i kvaliteten av de produkter som skapas här. Vi menar att det är vår kreativitet och öppenhet som gör oss konkurrenskraftiga, därför behövs det ännu fler multidisciplinära deltagare. Det är minst lika viktigt att estetiskt lagda elever får tillgång till kunskap om att bygga mjukvara som att mjukvarutvecklare lär sig estetiska ämnen i skolan. Sverige hade inte haft Swedish House Mafia om Sebastian Ingrosso inte av slump hade upptäckt den digitala och programmeringstunga demoscenen.

Sverige växer när vi möter framtiden med öppenhet och tolerans. Nya Moderaterna och Alliansen har tagit ansvar för att leda Sverige genom en av de största ekonomiska kriserna på 100 år. Vi går starkare ur krisen med 250 000 fler i arbete och vi har nu givit besked att senast 2020 ska 5 miljoner svenskar ha ett jobb att gå till. För att klara den målsättning behöver vi fler förslag för att stärka svensk skola och den svenska arbetskraften. Programmering i skolan är ett litet men rätt steg i den riktningen.

Tomas Tobé

Hanif Bali

Publisert: