Tesla är ett hån mot svenska arbetsgivare
LO och de 13 fackförbunden: 6 000 andra företag har tecknat kollektivavtal sedan strejken började
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2024-10-24
DEBATT. Sedan strejken på Tesla bröt ut den 27 oktober förra året har över 6 000 nya arbetsgivare anslutit sig till vår svenska kollektivavtalsmodell, enbart inom LO-förbundens avtalsområden.
Det finns nämligen bara en garanti för att svenska arbetare får trygga löner, pensioner och försäkringar – och den garantin är kollektivavtal.
Och siffran, drygt 6 000 tecknade avtal, talar sitt tydliga språk: För de allra flesta arbetsgivare är det en ren självklarhet att garantera sina anställda den trygghet som kollektivavtalet ger. För kollektivavtalsmodellen gynnar arbetsgivarna också. De får konkurrensneutralitet. Inget företag kan konkurrera ut ett annat genom att dumpa villkoren.
Men på söndag är det ett år sedan IF Metall inledde strejken mot Teslas svenska anläggningar. För till skillnad mot tusentals andra arbetsgivare inom allt från vård, omsorg, transporter, detaljhandel till industri, anser Teslas svenska ledning att deras anställda inte behöver de garanterade trygga villkor som miljoner andra arbetare i Sverige har.
Tesla vägrar fortfarande efter ett år att teckna kollektivavtal. Därmed har de valt att ställa sig utanför de spelregler som sedan närmare ett sekel har rått på den svenska arbetsmarknaden. Och som gjort Sverige till ett av de länder med minst antal arbetsmarknadskonflikter i den demokratiska världen.
Den svenska arbetsmarknadsmodellen bygger på en lång tradition av tillit, samförstånd och samverkan mellan arbetsmarknadens parter.
Både fack och arbetsgivare vill arbetsplatsernas bästa, oavsett om vi arbetar på ett litet familjeföretag eller på en multinationell jätte, eller i den privata eller i den offentliga sektorn. Och vi hittar gemensamma lösningar för att utveckla och stärka våra arbetsplatser.
Även om parterna så klart inte alltid har samma utgångspunkter, försöker vi så långt som möjligt hitta vägar framåt som passar varje enskild situation och varje arbetstagare och arbetsgivare så bra som möjligt.
Det sker dagligen genom konstruktiva och respektfulla samtal och förhandlingar på tusentals arbetsplatser runt om i landet. I stort och smått. Och i de allra flesta fall utan osämja eller konflikter. I det arbetet är kollektivavtalen en viktig ryggrad.
Att ett företag som Tesla, som gör anspråk på att jobba för hållbarhet, fortfarande efter ett år vägrar att teckna ett kollektivavtal är ett hån inte bara mot deras anställda
Motståndare till kollektivavtalen hävdar ibland att det är ett stelt och oflexibelt system som hindrar företags och verksamheters utveckling. Det är helt fel.
Tvärtom är kollektivavtalen mer flexibla än lagen, eftersom de är utformade för att passa anställda och arbetsgivare i en viss bransch, verksamhet eller arbetsplats. Så länge facken och arbetsgivarna är överens ger kollektivavtalen stora friheter till anpassningar på varje enskild arbetsplats.
Att ett företag som Tesla, som gör anspråk på att jobba för hållbarhet, fortfarande efter ett år vägrar att teckna ett kollektivavtal är ett hån inte bara mot deras anställda. Det är även ett hån mot alla de andra tusentals arbetsgivare runt om i Sverige, som genom kollektivavtalsmodellen har förbundit sig att konkurrera med varandra på lika villkor.
Genom att vägra teckna ett kollektivavtal tar sig Tesla rätten att dumpa marknaden genom att förvägra sina anställda samma trygghet som 90 procent av alla arbetare i Sverige har.
Elva svenska fackförbund utöver IF Metall, varav åtta LO-förbund, deltar i dag aktivt i konflikten med Tesla genom egna sympatiåtgärder. Och hela den svenska fackföreningsrörelsen står bakom kravet att alla arbetare i Sverige ska ha bra och förutsägbara villkor, som garanteras genom ömsesidiga avtal.
LO-förbundens dryga 6 000 nya kollektivavtalssamarbeten sedan strejken bröt ut visar att en respektfull relation mellan parterna är en ren självklarhet i Sverige. Teslas beteende är en anomali på svensk arbetsmarknad.
Johan Lindholm, ordförande LO
Lars Hildingsson, förbundsordförande Byggnadsarbetareförbundet
Urban Pettersson, förbundsordförande Elektrikerförbundet
Lennart Mauritzon, förbundsordförande Fastighetsanställdas förbund
Per-Olof Sjöö, förbundsordförande GS
Linda Palmetzhofer, förbundsordförande Handelsanställdas förbund
Eva-Lotta Ramberg, förbundsordförande Hotell- och restaurangfacket
Marie Nilsson, förbundsordförande IF Metall
Malin Ragnegård, förbundsordförande Kommunal
Eva Guovelin, förbundsordförande Livsmedelsarbetareförbundet
Karin Inde, förbundsordförande Musikerförbundet
Pontus Georgsson, förbundsordförande Pappersindustriarbetareförbundet
Gabriella Lavecchia, förbundsordförande Seko
Tommy Wreeth, förbundsordförande Transportarbetareförbundet
Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.