Makthavare på modet

Av: Zendry Svärdkrona

Publicerad:
Uppdaterad:

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Per Nilsson, chefredaktör för tidningen King: "Män är mer intresserade av kläder än datorer, plasma-tv och sprit"

MÄKTIGAST Jonny Johansson, mannen bakom Acne hamnar i topp på tidningen Kings lista över de mäktigaste personerna i den svenska herrmodevärlden.
MÄKTIGAST Jonny Johansson, mannen bakom Acne hamnar i topp på tidningen Kings lista över de mäktigaste personerna i den svenska herrmodevärlden.

Under de senaste åren har den svenska modescenen genomgått en radikal förändring.

Den största och viktigaste progressionen är att det har skapats en specifik herrmodescen värd namnet.

Det är ingen överdrift att påstå att den svenske mannen gått från grottmänniska till groomingproffs i rekordfart.

Arkitekterna bakom förvandlingen är hundratalet eldsjälar och entreprenörer som verkat medvetet och omedvetet för att bygga det som många män knappt vågat drömma om:

Vi har fått ett fantastiskt mycket bättre modeutbud jämfört med för tio år sedan.

Vi har fått helt egna avdelningar i både butiker och varuhus, där vi i lugn och ro kan förbättra vår garderob och låta oss inspireras.

Vi har fått världar på internet där vi kan dela med oss av information, synpunkter, tips och idéer.

Vi har fått en rad nya förebilder att rikta blickarna mot – inom ett flertal områden.

Framför allt har det skett en avgörande attitydsförändring hos viktiga och inflytelserika grupper i samhället.

Det är dock en lång väg kvar.

Att inköparna på landets tv-kanaler, samt redaktörerna på dags- och kvällstidningarna, fortfarande ser oss män mer som grottmänniskor än groomingproffs är förstås ingenting annat än genant, och ett tecken på ett förlegat synsätt.
Medierna fortsätter tjurskalligt att fokusera på sterotypa grabb-

ämnen

Under 2006 spenderade den genomsnittlige svenske mannen i åldern 15–39 närmare 8 000 kronor på kläder och groomingprodukter. Det kan jämföras med konsumtionen av datorer (2 234 kronor), hemelektronik (2 027 kronor) och alkohol (3 951 kronor). Faktum är att vi lägger nästan lika mycket på mode som vi lägger på resor – och då reser svenskar ändå mest i världen, sett till resdagar per capita.

Trots detta fortsätter medierna tjurskalligt att fokusera sin bevakning på stereotypa grabbämnen. Kvällstidningarna lär oss allt om de senaste plasmaskärmarna och mobiltelefonerna, motorprogrammen och bilagorna bjuder på däckskrik och tändstiftspornografi – och såväl morgon-tv som fina dagstidningar serverar slentrianmässiga whiskytips och drinkrecept.

2007 är den svenska herrmodescenen så föredömlig och intressant för omvärlden att det allt oftare är hit blickarna riktas när modehusen börjar skissa på sina nya kollektioner. Det är hit inköpare från världens mest prestigefyllda butiker och varuhus åker för att se åt vilket håll trenderna pekar. Det är här modemärken väljer att testlansera känsliga underetiketter till sina ordinarie varumärken.

Det är hög tid att personerna som vågar gå mot strömen – de som inspirerar, influerar och informerar männen i världens mest stilsäkra land – lyfts fram och får sin rättmätiga plats i rampljuset.

Därför har vi, i det kommande numret av King, utsett svenskt herrmodes 100 största makthavare, där branschfolk som Acnes Jonny Johansson och H&M:s Stefan Persson tävlar mot inspiratörer som Moneybrother och Zlatan Ibrahimovic.

Förhoppningsvis blir listan en sporre för alla tv-inköpare och kvällstidningsredaktörer – samt för alla män som misstagit väl genomtänkt herrmode för fåfänga överklassfasoner. Samtidigt hoppas vi att den utgör en ordentlig bekräftelse för de män och kvinnor som dagligen gör svenska män snyggare. Det ska kännas stort att vara en av de 100 mäktigaste i herrmodesverige!

Dagens debattör

Per Nilsson,33 år, Stockholm, chefredaktör för tidningen King.

Herrmodets 20 i topp

I dag lägger män avsevärt större summor på mode än på klassiskt manliga områden som datorer, sprit och hemelektronik. Trots detta fortsätter medierna tjurskalligt att fokusera på stereotypa grabbämnen varje gång de vänder sig till män. Det är dags för en reviderad syn på den svenske mannen, och hög tid att ta herrmode på allvar, tycker Per Nilsson, chefredaktör på King som rankat Sveriges makthavare i herrmodebranschen.

Publicerad: