Debatt

Så blir du en hjälte i midsommartrafiken

Debattörerna: Hur fort du kör kan vara skillnaden mellan liv och död

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Hur fort du kör kan vara skillnaden mellan liv och död. Ökar du hastigheten från 70 till 80 nästan fördubblas risken för att du ska dö i en frontalkrock. Samtidigt minskar du bara restiden med ungefär en minut per mil, skriver debattörerna.

Hur fort du kör kan vara skillnaden mellan liv och död. Ökar du hastigheten från 70 till 80 nästan fördubblas risken för att du ska dö i en frontalkrock. Samtidigt minskar du bara restiden med ungefär en minut per mil, skriver debattörerna.

Foto: TT

DEBATT

DEBATT. Nollvisionen är sedan 1997 vägledande för Sveriges trafiksäkerhetsarbete och betyder att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken.

Sedan visionen infördes har antalet omkomna i trafiken minskat från 541 till 204 år 2020. Det är en bra utveckling, men ännu har vi inte nått målet.

Därför har vi gått ihop och skapat Zhero, ett samarbete mellan många olika aktörer för att tillsammans bidra till Nollvisionen.

Alla behöver hjälpas åt för att vi ska nå Nollvisionen. Det behövs ett engagemang hos alla som har möjlighet att påverka trafiksäkerheten i Sverige. Det handlar om privatpersoner, företag och organisationer som utvecklar och använder vägsystemet.

Trafiken är ett av Sveriges största lagspel och det är bara genom att alla trafikanter jobbar tillsammans som vi kan nå målen.

Vi aktörer inom Zhero har tillsammans lång och ingående kunskap om trafiksäkerhet. Vi vet att en av de viktigaste sakerna för att alla ska komma fram tryggt är att alla håller hastighetsgränserna.

När midsommartrafiken och semestrarna snart kommer igång blir vi antagligen fler på vägarna än vi varit på länge och då blir det ännu viktigare att vi jobbar tillsammans. Om alla håller hastigheten räddar vi många liv varje år.

Det lättaste sättet att hålla hastigheten är att inte ha bråttom. Trafiksäkerheten börjar därför innan du ens backat ut bilen, den börjar redan när du planerar din resa.

Se till att vara ute i god tid och tänk på att det är fler som ska ut på vägarna samtidigt som du. Det finns ofta flera olika vägar att välja, så ta den som är säkrast.

Mötesseparerade vägar är alltid bäst, där risken för möteskollisioner är mindre. Och när du väl är ute på vägen: håll hastigheten och försök slappna av.

Du ska ju på semester, inte till ett jobbmöte, eller hur?

Hur fort du kör kan vara skillnaden mellan liv och död. Ökar du hastigheten från 70 till 80 nästan fördubblas risken för att du ska dö i en frontalkrock. Samtidigt minskar du bara restiden med ungefär en minut per mil.

Vi vet att det kan vara svårt att hålla sig helt lugn när någon i baksätet frågar om vi är framme snart, men för både deras och dina medtrafikanters skull är det viktigt att du ändå försöker. Det är bättre att komma fram ett par minuter senare än att inte komma fram alls.

Att arbeta med trafiksäkerhet är att arbeta med hållbarhetsfrågor i ett vidare perspektiv. Tillsammans har vi stora möjligheter att minska skadade och omkomna i vägtrafiken, och bidra till FNs hållbarhetsmål.

Förutom att rädda liv kan trafiksäkerhetsarbetet bidra till renare luft, minskad klimatpåverkan och tryggare miljöer för barn och unga.

Om alla visar hänsyn och omtanke mot varandra i trafiken kommer alla fram säkrare.

Vi som samarbetar i Zhero vill att fler ska bli nollvisionshjältar – även du! Så ta det lugnt i trafiken i sommar, håll hastigheten och låt bilen stå tills midsommarsnapsen helt lämnat din kropp.

Det hjälper inte bara andra, utan också dig själv. För sommartrafiken är ett lagarbete där vi alla måste följa spelreglerna för att alla ska komma fram till sitt semestermål.


Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet, Trafikverket
Anders Kullgren, chef trafikforskning, Folksam
Göran Sydhage, vd MHF
Marie Nordén, generalsekreterare NTF
Maria Lönegård, chef för Polisens utvecklingscentrum Mitt
Magnus Granström, föreståndare Safer Trafiksäkerhetscentrum
Gunilla Glantz, trafikdirektör, Stockholms stad
Benny Gunnarsson, tf ordförande STR
Petra Wermström, avdelningsdirektör för Väg och järnväg, Transportstyrelsen


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Publisert:

Aftonbladet

/

Debatt

/

Trafik

LÄS VIDARE

DEBATT Pappor, ta snacket om alkohol med era barn

ÄMNEN I ARTIKELN

Trafik

Transportstyrelsen

Trafikverket

Trafiksäkerhet

Klimatpåverkan

Bilar