ÅSIKT

Nu måste vi företag arbeta mot fattigdom

Samarbeta för att nå de globala målen, skriver debattörerna på internationella fattigdomsdagen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: Getty
Världens hunger ökar och arbetet med att minska fattigdomen går alldeles för långsamt. Nu krävs ett större engagemang och samarbeten över gränser för de globala målen i Agenda 2030. Det skriver Fairtrade Sverige tillsammans med Sveriges ledande företag inom hållbarhet.
DEBATT

DEBATT. I dag lever var nionde människa i djup fattigdom på under två dollar per dag, enligt siffror från FN. En stor del av dessa människor är odlare som lever på landsbygden under tuffa förhållanden. Det handlar om människor vars rättigheter dagligen kränks. Om människor som varje dag sliter för att kunna sätta mat på bordet som ska räcka till hela familjen. Om föräldrar som inte har råd att skicka sina barn till skolan och om barn vars framtid begränsas. Vi talar om människor som vänder och vrider på varje slant för att kunna göra det mesta av det lilla.

Sedan 90-talet har världens extrema fattigdom mer än halverats, med drastiska minskningar särskilt i Asien och Stillahavsregionen. Det är positiva nyheter. Men FN:s rapport The State of Food Security and Nutrition in the World 2018 visar att världens hunger, efter år av nedgång, nu ökar igen.

Detta till följd av den dalande världsekonomin, konflikter och klimatförändringar som påverkar världens jordbruk. FN slår fast: läget för världens fattiga är mycket osäkert, likaså att de globala målen kommer att kunna uppnås i tid.

Med Agenda 2030 och mål 1 att avskaffa all form av fattigdom i världen, verkar vi för att göra skillnad för de allra mest utsatta. Fattigdom är en komplex fråga som rör såväl sociala som ekonomiska faktorer. Ekonomisk tillväxt är enligt FN en av de viktigaste faktorerna i arbetet med att minska fattigdom, där en hållbar produktion spelar en stor roll för att förändra miljoner människors liv och framtid. Men den sociala faktorn är minst lika viktig, fattigdomsbekämpning rör även frågor om demokrati, jämställdhet och mänskliga rättigheter.

Vi vet alla om att dagens sätt att konsumera äventyrar de människor som lever i länder med utbredd fattigdom. I dag finns det en vilja till en hållbar förändring hos Sveriges konsumenter och allt fler företag inom livsmedel och textilier siktar mot hållbara lösningar. Men arbetet kan inte stanna där.

Tillsammans vill vi se att fler företag:

  • Väljer att vara en del av lösningen genom att uppmuntra till en världshandel och ett företagande som värnar om social, ekonomisk och miljömässig utveckling.

  • Prioriterar hållbara lösningar som även värnar om människorna som producerar varorna istället för att endast se till ekonomisk vinning vid försäljning.

  • Använder certifieringar, så som Fairtrade, med uttalat mål att minska världens fattigdom, som ett verktyg att göra skillnad för de människor som befinner sig i första ledet av handelskedjan som lever i länder med utbredd fattigdom.

  • Använder sig av de globala målen i Agenda 2030 som direktiv och riktning för hur vi tillsammans kan arbeta med att minska världens fattigdom (Mål 1) och verka för en hållbar konsumtion och produktion (mål 12).

  • Står upp för en handel fri från barnarbete och tvångsarbete (som är en typisk följd av fattigdomen).

Att verka för en värld utan fattigdom kräver ett gemensamt arbete. Fler aktörer – företag, industrier, handeln, organisationer, regeringar, politiker, intressenter och konsumenter – måste ta hållbarhetsfrågan till en ny nivå, se till de globala målen och börjar samarbeta på allvar.

Politiken ska främja hållbara lösningar och rättvist producerade råvaror. Industrin och handeln måste bidra till att oetisk produktion fasas ut. En hållbar konsumtion som värnar om mänskliga rättigheter ska vara normen, inte undantaget.


Hewan Temesghen, generalsekreterare, Fairtrade Sverige
Erica Bertilsson, hållbarhets – och kommunikationsdirektör, Arvid Nordquist
Åsa Domeij, hållbarhetschef, Axfood
Maja Sundgren, chef för Ben & Jerrys Norden
Henrik Elfwing, vd, Bubs godis AB
Charlotta Szczepanowski, kvalitets- och hållbarhetschef, Coop
Johan Graffner, vd, Dedicated Brand
Sofia Brandberg, marknadschef, Delicato
Mikael Sundström, hållbarhetschef, Giertz Vinimport/ VIVA Wine & Spirits
Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör, ICA Gruppen
Mats Nilsson, vd, Kahls
Johan Tornakull, vice vd, Kockens AB
Miriam Thunborg, hållbarhetschef, Lidl Sverige
Katarina Mild, vd och ägare, Lejonet & björnen
Eva Eriksson, kvalitets- och hållbarhetsdirektör, Löfbergs
Cassandra Rhodin, Founder & Creative Director, Mini Rodini
Annelie Barkelund, hållbarhetschef, Nestlé Sverige
Torsten Jansson, vd, New Wave Group
Iver Drabaek, head of sustainability, Nordzucker group
Sandya Lang, sustainability manager, Nudie Jeans Co.
Jens Baagøe, vd, Sackeus
Johan Forshällen, co-founder, Smilinggroup
Henk Jan Beltman, Chief Chocolate Officer, Tony’s Chocolonely


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Så här skriver du en debattartikel 00:33