Låt bryggerierna få sälja öl för take away

Debattörerna: Behåll Systembolagets lokala sortiment och tillåt gårdsförsäljning

Publicerad:

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Viljan att driva fram en besöksnäring ute på bryggerierna får inte riskera att i själva verket sätta krokben för branschen, skriver Sveriges Bryggeriers VD Anna-Karin Fondberg och Sveriges Oberoende Småbryggeriers ordförande Johan Håkansson
Foto: Getty
Viljan att driva fram en besöksnäring ute på bryggerierna får inte riskera att i själva verket sätta krokben för branschen, skriver Sveriges Bryggeriers VD Anna-Karin Fondberg och Sveriges Oberoende Småbryggeriers ordförande Johan Håkansson

DEBATT. Gårdsförsäljning – hjälpa eller stjälpa? Viljan att driva fram en besöksnäring ute på bryggerierna får inte riskera att i själva verket sätta krokben för branschen.

I dag firas Ölets Dag runt om i landet. På många bryggerier anordnas det corona-säkra evenemang och intresset kommer att vara stort. Intresset för svenskt öl växer nämligen för varje år och vi har i dag över 400 bryggerier i vårt land. Framför allt är det glädjande att svenskarna i allt större utsträckning intresserar sig för smakupplevelser och även för processen när det gäller ölbryggning. Det visar inte minst det snabbt växande intresset för hembryggning av öl.

Ett stort antal av de svenska bryggerierna har besöksverksamhet eller sina egna barer där man serverar smakprov av egenproducerade öl. I vissa fall har man till och med satsat på egen restaurangverksamhet där det erbjuds smakkombinationer av öl och mat.

Att då kunna sälja öl för take-away är en service som ofta efterfrågas. Det skulle innebära försäljning av små volymer som inte på något sätt påverkar folkhälsan. Men försäljning av öl på Systembolaget är betydligt viktigare än att sälja starköl på det egna bryggeriet. Att värna om Systembolaget är för Sveriges Bryggerier och Sveriges Oberoende Småbryggerier helt naturligt även i diskussion om gårdsförsäljning.

Systembolaget har genom sitt sortiment ”Lokalt och småskaligt”, som introducerades 2014, bidragit till bryggeriernas möjlighet att etablera sig och växa. De små bryggerierna erbjuds möjligheten att sälja sina drycker i Systembolagets butiker lokalt, och dessutom är varorna beställningsbara till alla butiker över hela landet.

När det lokala sortimentet introducerades 2014 fanns det 97 bryggerier med 412 drycker i sortimentet Lokalt och småskaligt. Nu finns det över 300 småskaliga bryggerier i sortimentet med drygt 2700 produkter. Det småskaliga sortimentet växer snabbt och försäljningsvolymen har mångdubblats under de här sex åren.

Att ta bort det lokala sortimentet ”i utbyte” mot gårdsförsäljning vore direkt dåligt för väldigt många av våra svenska bryggerier.

Under 2019 var det hela 357 av landets totalt 414 bryggerier som hade åtminstone en produkt i Systembolagets sortiment och det visar hur viktigt det är med det lokala sortimentet. Få om ens några av de bryggerierna skulle kunna nå samma försäljning via en gårdsbutik om det lokala sortimentet hos Systembolaget försämrades eller togs bort.

Dessutom väljer kunderna på Systembolaget i väldigt stor utsträckning svenska öl vilket både är ett kvalitetsbevis och en garanti för såväl stora som små svenska bryggeriers överlevnad och möjlighet till framtida utveckling.

Flertalet av våra medlemmar har också ställt sig skeptiska till lönsamheten i att ha en butik och försäljning på produktionsplatsen, även om det skulle gynna besöksnäringen.

Många menar att det skulle vara bättre med stadigvarande provsmakningstillstånd, vilket skulle gynna besöksverksamheten och ge bryggerierna möjlighet att presentera sina produkter. I dag råder tyvärr ett krångligt ansökningsförfarande som varierar stort mellan kommunerna.

Under hösten ska frågan om gårdsförsäljning utredas för tredje gången och efter de två tidigare utredningarna är det nog ingen som riktigt vet om gårdsförsäljning går att kombinera med alkoholmonopolet eller inte.

Vårt krav på utredningen är att det säkerställs att Systembolaget lever vidare med ett lokalt sortiment som skapar ett varierande utbud och en chans för små bryggerier att sälja öl. Med det säkrat ser vi gärna gårdsförsäljning. Men först då.


Anna-Karin Fondberg, vd för Sveriges bryggerier
Johan Håkansson, ordförande för Sveriges oberoende småbryggerier


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Publicerad:

LÄS VIDARE