Debatt

Hej SJ, jag vill tågturnera – kan jag ta den risken?

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

DEBATT

Stefan Sundström: Alla, även kundtjänst, tycker att jag ska ta flyget i stället

Jag har alltid varit ett stort fan av Statens Järnvägar. Jag har åkt längs dessa räls i vårt avlånga land och njutit av att titta ut på landskapet, av att slippa tänka på hur jag ska ta mej fram, av att döva mitt dåliga miljösamvete.

Jag har fan till och med ett svart SJ Prio.

Jag är en kanonkund.

Jag hade till och med kunnat ställa upp i en reklamfilm och suttit och tittat ut genom edra tågfönster med drömsk blick.

När jag turnerar solo, nåt jag gör de gånger jag vill tjäna pengar, tar jag alltid tåget. Så även nu i år, jag släpper ny skiva och jag måste åka runt och tralla för att folk eventuellt ska köpa mitt alster.

Min fråga till er är: kan jag göra det?

Min manager säjer att jag inte kan göra det, vi kan inte riskera att jag inte dyker upp på konserter, dom vill att jag ska ta flyget.

Det blir ju så mycket billigare också.

Har dom rätt?

Ja, ja jag vet att ni inte kan ansvara för alla jävla små tåg som åker runt i det här landet längre, och jag vet att det är Trafikverket som ansvarar för rälsen och jag vet att dom i sin tur har lagt ut det mesta av jobben på entreprenad, men jag tycker namnet Statens Järnvägar ändå borgar för nån slags övergripande ansvar.

Men nä, jag vet ju att det inte är så. Och visst ja det heter inte Statens Järnvägar, det heter SJ.

Kan ni koppla mej till infrastrukturminister Elmsäter-Svärd då?

Jaså jaha var god dröj, OK.

Medan jag väntar här i telefonen kan jag berätta att jag brukar fara till Norge och spela också. Det har gått bra fram tills alldeles nyss. Jag ringde SJ:s kundtjänst, det är ju där man beställer resor även för andra operatörer.

Jag har ett gig i Umeå, dan efter i norska Mo i Rana, en sträcka på 47 mil, som, om man tar det lugnt i baksätet på en bil, tar sex timmar.

Jag är nämligen en loser baby, har inget körkort.

Med hjälp av kundtjänst hos SJ tar det… hur länge?

Dom räknar och slår och knappar på sina datorer.

Det blir en nätt liten tripp berättar kundtjänst, söderut, västerut och sen norrut, på 20 timmar.

Kan också berätta om den där gången när jag och min kompis Öman skulle åka ner och spela i Rüdesheim, vi ville ta tåget för att va riktigt gulliga små miljötroll.

Det går inte att beställa internationella resor på SJ:s hemsida, man är tvungen att gå dit.

Efter ett halvtimmeslångt slående på tangentboret av därvarande tjänsteman fick vi till slut ihop en resa.

På 12 300 kronor.

När jag då påpekade att flyget till Frankfurt kostar 499 kronor och sen en lokal buss sisådär en 200 så sa den stackars SJ-försäljaren med en suck:

– Ja, det är väl bäst ni tar flyget då.

SJ- ett bra miljöval.

Ingen skugga må falla på alla anställda inom järnvägen, dom får ta en massa skit för att dom har en ledning och ett Trafikverk som gör allt dom kan för att folk ska åka mer bil och flyg.

Till och med en kundtjänst, som inte heller orkar stå för det där bra miljövalet utan suckande gör reklam för flyget.

Och en regering som gör allt dom kan för att överskrida utsläppsgränserna för koldioxid som EU kommit överens om.

Tvärtom är det just personalen som slår larm om trasiga växlar, rostande spår och överbelastade järnvägsnät.

Upplevelsen av en förslummad infrastruktur blir väldigt påtaglig när man åker tåg genom detta land.

Jag tycker att infrastrukturministern kunde utställa en slags garanti för mej att jag kommer att komma fram i tid till mina spelningar om jag tar tåget.

Men det kan hon inte.

Eller?

Stefan Sundström

Publisert:

Aftonbladet

/

Debatt

/

Klimat & miljö

ÄMNEN I ARTIKELN

Klimat & miljö