ÅSIKT

Skärp reglerna för cigarettreklam

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
DEBATT

A Non Smoking Generation: Dödliga produkter säljs med smak av vanilj, äpple, ingefära och fläder - allt för att skapa sug hos nya grupperröka

I butiken lyfts våra ögon mot montern, skönt inramad av neonljus. Paketen med sitt livsfarliga innehåll har attraktiva utformningar som ska få oss att glömma de svartvita varningstexterna.

Med signaler om flärd lockas vi att köpa cigaretter. Design och vår längtan efter skönhet används till att skapa ett köpsug efter en drog som så småningom utdelar fruktansvärda slag så som KOL, hjärtinfarkt, stroke och lungcancer.

Tobaksindustrin har alltid använt sig av design, mode och konst för att locka nya användare och få de redan beroende att stanna kvar i sitt missbruk. När reglerna kring marknadsföring stramats åt har företagen varit noga med att fortsätta bygga sina varumärken genom kläder, parfymer och utformningen av våra offentliga miljöer.

Tobaksbolagen jobbar allt mer med att utforma sina produkter för att locka nya, unga kunder. Glamorösa och målgruppsanpassade förpackningar är en viktig del av strategin. Med snuset förpackat likt vackra puderdosor vill man göra snusning attraktiv för unga kvinnor. Smala cigaretter ska ge en air av sofistikerad flärd till dess användare.

Dödliga produkter kommer nu med smak av vanilj, äpple, ingefära och fläder. Smaktillsatser tillhör strategin att locka nya kunder. Med jordgubbs- och rabarbersmak sänks trösklarna för barn och ungdomar att börja röka och snusa. Med den senaste cigaretten på marknaden kan man med ett litet tryck på filtret avsluta rökstunden med en fräsch mentolsmak i munnen. Smord med mintolja ska lungcancern fortsätta vara en av våra vanliga folksjukdomar.

De allt mer manipulativa marknadsföringsmetoderna ger resultat. I Sverige röker lika många unga idag som på 80-talet. I 2011 års undersökning brukade 23 procent av de 15-åriga pojkarna och 27 procent av de 15-åriga flickorna tobak.

Sverige har tidigare intagit en ledande position i kampen för folkhälsa mot tobaksindustrins utvecklade och finurliga marknadsföringsmetoder. Idag är det andra länder som tagit över ledartröjan medan den svenska regeringen är upptagen med att försvara och exportera det svenska snuset snarare än att arbeta för att förhindra tobaksdebuter.

Allt fler länder i Europa har infört exponeringsförbud av tobaksvaror i butikerna. Där lockar inga kassamontrar med varumärkesreklam till köp vid utgången. I EU:s kommande tobaksproduktdirektivet föreslås en begränsning av vilka smakämnen som ska få ingå i tobaksprodukter. Sverige stretar emot – här har tobakslobbyn nämligen ett starkt fäste genom den nationalistiska yra som omger snuset.

I Australien införs i december neutrala paket med varningsbilder. Det innebär ett svårt avbräck för tobaksindustrins marknadsföringsstrategier. Då tobaksbolagens möjlighet att använda glamourösdesign för att attrahera unga begränsas, blir initiativet ett effektivt drag att minska antalet tobaksdebuter.

Inför den tobaksfria dagen den 31 maj ger A Non Smoking Generation ut en målarbok med 18 års åldersgräns. I den visar vi hur barn och unga dagligen möts av designade budskap om tobak. Det handlar om godisaffären, bion och köpcentret. Miljöer där ungdomar formar sin bild av vad som är gångbart och inne. Vi vill medvetandegöra politiker och andra opinionsbildare om de arbetsmetoder tobaksindustrin använder när man låtsas respektera åldersgränser men i själva verket riktar sig till barn med sin mest aggressiva marknadsföring.

Tobaksindustrin är skicklig i att använda vår sinnlighet och vår längtan efter skönhet, grupptillhörighet, de rätta accessoarerna, smak och flärd. När de lyckas leder det till att våra nära och kära riskerar att ryckas ifrån oss genom för tidig död och svåra sjukdomar. Låt oss följa Australiens exempel och stänga dörren för tobaksindustrin att använda design och konst som ett sätt att rekrytera nya offer för en cynisk pengamaskin. Vår värld skulle bli vackrare då.

Elin Ramfalk