Gör Malmö till vår första bilfria stad

Debattörerna: Låt cykel bli till norm i staden

avAftonbladets lokalredaktion

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Foto: TT / Oscar Stenberg
Varför inte lägga om Malmö Stads budget från att subventionera parkeringsplatser för bilar till att subventionera initiativ till en lådcykelreform så exempelvis småbarnsfamiljer kan underlätta sin vardag och välja bort bilen till mer klimatsmarta alternativ, skriver Denise Cresso, Eva-Marie Elg, Susan Löfgren (Fi).

DEBATT. På internationella funktionsrättsdagen önskar Feministiskt initiativ Malmö och Fi Funktionalitet bredda perspektivet i debatten om Malmös goda förutsättningar för att bli Sveriges första bilfria innerstad.

Vi märker hur politiken i Sverige har stagnerat och hur opinionen i förtvivlad förvirring rör sig högerut. Därför räcker det inte att leva på gamla meriter. Vi behöver förnya oss som samhälle, både genom progressiva, hållbara politiska visioner och beteendeförändringar.

Klimatkrisen har länge beskrivits som personliga uppoffringar eller möjlighet för ny teknologi. Men eftersom Fi utgår från ett tillväxtkritiskt och antirasistiskt perspektiv kan vi inte undvika att kritisera elbilens koloniala produktionsprocess – med batterier som innehåller kobolt, en råvara barn rapporteras utvinna i gruvor åt västvärlden.

Visionen om att var och en ska byta sin bensinbil till elbil hotar natur, djur och människor, främst urfolk, vars mark exploateras samt gruvarbetare med usla arbetsförhållanden i andra delar av världen.

När riksdagen debatterar elstolpar kräver vi att dessa är 100 procent etiskt producerade, inklusive råvarorna i batterierna, utan exploatering av natur och människor. Invånare måste få tillgång till etiska och hållbara alternativ.

Fi väljer i stället att se klimatkrisen som en motivation till förändring. Varför inte lägga om Malmö Stads budget från att subventionera parkeringsplatser för bilar till att subventionera initiativ till en lådcykelreform så exempelvis småbarnsfamiljer kan underlätta sin vardag och välja bort bilen till mer klimatsmarta alternativ?

Detta i kombination med avgiftsfri kollektivtrafik skulle göra stadskärnan mer tillgänglig för både oss som rör sig i staden men även för utryckning-, färdtjänst och leveransfordon samt fordon med specialtillstånd och bilstöd. Vi ser dessutom hemskt gärna större insatser för att göra cykel till norm i staden.

Exempelvis genom en utökad, fri färdtjänst för en variation av behov; tandemcykel-alternativ och lådcykelfärdtjänst för rullstolsburna som Röda Korset Uppsala har erbjudit med kampanjen medmänsklighet i rörelse. Ett sådant initiativ borde Malmö Stad stödja och följa upp för att se till att arbetare inte utnyttjas, vilket redan sker obehindrat inom transport- och matbudsindustrin.

Feministiskt initiativ vill även se laddstationer för elrullstolar och permobiler på stan, med etiskt framställda batterier så klart, helst solenergi. Vilket skulle innebära att människor med normbrytande funktionalitet kan vara delaktiga mycket längre tid och befinna sig på ställen längre hemifrån om en inte behöver åka hem och ladda!

Som Fi Stockholm beskriver har Bogotá, Colombia – en stad på 9 miljoner invånare – lyckade försök med bilfria dagar.

Vi välkomnar därför alla initiativ att göra Malmö till den första bilfria staden i Sverige!


Denise Cresso, Funktionsrättspolitisk talesperson (Fi)
Eva-Marie Elg, Malmö (Fi)
Susan Löfgren, Fi Funktionalitet


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Läs fler artiklar i ämnet här

Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.

ARTIKELN HANDLAR OM

Elbilar

Bilar

Malmö

Cykel