ÅSIKT

Tänk på vägarbetarna när du kör bil i sommar

Seko: Ge hårdare straff till dem som kör för fort

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: TT
Att genom ett oansvarigt agerande i trafiken riskera att skada, eller till och med döda, en annan människa måste få rejäla konsekvenser. För att få trafikanter att sakta ner, föreslår vi att bötesbeloppet för fortkörning förbi en vägarbetsplats ska höjas ordentligt, skriver Valle Karlsson, Seko.

DEBATT. Sommar och semester innebär att många svenskar ger sig ut på vägarna. I bilar och husvagnar åker vi landet runt för att hälsa på vänner och släkt eller bara för att komma bort ett tag.

Samtidigt är sommaren högsäsong för vägarbeten. Inte sällan skapas intressekonflikter mellan trafikanterna som vill komma fram så fort som möjligt och vägarbetenas behov av avspärrningar för att kunna ha en säker arbetsmiljö.

I maj genomförde vi i Seko en undersökning bland våra medlemmar som arbetar vid vägarna för att se hur de upplever sin arbetsmiljö. Resultatet var nedslående.

92 procent ansåg att trafikanterna inte tar tillräckligt med hänsyn till de som arbetar på vägen och 91 procent (47 procent 2009) oroar sig för sin säkerhet när de är på jobbet.

Jämfört med en liknande undersökning som vi genomförde för tio år sedan, har andelen som har upplevt minst en incident på sin arbetsplats under det senaste året kopplat till trafiken ökat från 31 procent till 59 procent. Det är nästan en fördubbling.

Den mest utsatta gruppen av de som arbetar vid vägarna är vägtrafikvakterna, eller som de ofta kallas, flaggvakter. Flaggvakterna står närmast trafiken och dirigerar den, men saknar ofta skydd. Tänk dig själv att du på ditt kontor hade bilar som passerade dig dagligen i upp till 70 kilometer i timmen, på endast ett par meters avstånd.

Att genom ett oansvarigt agerande i trafiken riskera att skada, eller till och med döda, en annan människa måste få rejäla konsekvenser.

För att få trafikanter att sakta ner, föreslår vi att bötesbeloppet för fortkörning förbi en vägarbetsplats ska höjas ordentligt. Men det räcker inte.

Vid vägarbetsplatser bör fartkameror sättas upp så fartsyndare kan bötfällas i efterhand. Dessutom måste det bli lättare att få tillstånd för att skylta med en absolut hastighetsgräns förbi ett vägarbete. Inte som det är idag när rekommenderade hastigheter är vanligast.

Men hårdare straff för de som kör för fort löser inte allt. Det behövs en ordentlig förändring i trafikanternas allmänna beteende.

Sekos undersökning visar att det inte är ovanligt att vägarbetare utsätts för skällsord, hot och i vissa fall även våld av trafikanter som tycker att de är i vägen för färden.

Ett sätt i arbetet med att förändra attityder kan vara att införa ”arbete på väg” som en del i körkortsteorin. Endast genom förändrade attityder som leder till mer respekt, kan vi få trafikanter att visa hänsyn till de som arbetar vid vägen.

Det är dock inte bara trafikanterna som har ett ansvar för vägarbetarnas arbetsmiljö. Ett stort ansvar ligger också på väghållarna och på de entreprenörer som utför arbetena.

Arbetsmiljön för vägarbetare får aldrig vara en parameter som entreprenörer kan skära ner på för att kunna lägga låga bud i syfte att vinna en upphandling. Enligt nästan sju av tio Seko-medlemmar är det inte ovanligt att säkerhet prioriteras ner för att företag ska kunna vinna upphandlingar.

Samtidigt är kontrollverksamheten av att entreprenörer sköter säkerheten i princip obefintlig från Arbetsmiljöverket och väghållare, så som Trafikverket. Här måste det till en förändring.

Så när du är ute och kör i sommar och passerar ett vägarbete, sakta ner och kom ihåg att de som arbetar där är någons förälder, syskon eller barn. De saknar också de skydd som du har inne i din bil – vägarbetare har varken säkerhetsbälte eller air-bag.

Det är hög tid för en förändring. Alla har ett ansvar. Ingen ska behöva dö på jobbet!


Valle Karlsson, Förbundsordförande, Seko


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

ARTIKELN HANDLAR OM

Seko

Trafik

Bilar