ÅSIKT

Vi är skyldiga att ställa frågor till kunderna

Replik från Swedbank om arbetet mot penningtvätt

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Vi samarbetar fullt ut med myndigheter och andra intressenter, men tyvärr gör bland annat banksekretessen att vi inte kan svara på alla de frågor vi får, skriver Elizabet Jönsson.
DEBATT

REPLIK. Swedbank har under senare tid anklagats för brister kopplat till bankens arbete med att förebygga och förhindra penningtvätt.

Vi tar anklagelserna som riktats mot banken på största allvar. Vi arbetar ständigt med att förebygga och förhindra misstänkt penningtvätt i linje med de regelverk och lagar som gäller för vår verksamhet som bank.

Att ställa frågor i samband med att till exempel en privatkund gör en större insättning på sitt bankkonto är något vi enligt lagar och regler är skyldiga att göra.

Vi samarbetar fullt ut med myndigheter och andra intressenter, men tyvärr gör bland annat banksekretessen att vi inte kan svara på alla de frågor vi får.

Nu avvaktar vi resultaten från de pågående interna och externa utredningarna. Resultatet av dem kommer att vara viktiga för både våra kunder, medarbetare och aktieägare.

Under tiden fortsätter vår bankverksamhet som vanligt. Och med detta även vår skyldighet att till exempel ställa vissa frågor till kund vid större, privata insättningar.


Elizabet Jönsson, chef Försäljning och service, svensk Bankverksamhet, Swedbank


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Artikeln är en replik. Läs hela debatten här

ARTIKELN HANDLAR OM

Swedbank