ÅSIKT

Vi måste sluta köra egoistiskt på vägarna

Debattören: Politikerna lyssnar inte – trafikutvecklingen går åt fel håll

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: GETTY
För att komma tillrätta med den utomordentligt dåliga utvecklingen av svensk olycksstatistik på våra vägar behöver vi mer än nya bilar. Det behövs ett ändrat beteende bland trafikanterna. Egoistiska förare behöver ersättas av omtänksamma och hänsynsfulla förare, skriver debattören.

DEBATT. 30 procent av de som förolyckas i den svenska trafiken dör i bilar från årsmodell 2000 och äldre. Sverige har bland de äldsta bilparkerna i Europa. Att vi har äldre bilar beror kanske på att vi sköter bilarna bra, men också på grund av den ryckighet som är en verklighet för bilägare. Skattesatser på bilar och bränslen är snarast en färskvara än att det präglas av långsiktighet.

Ett exempel är hanteringen av etanolbränslet och etanolbilar. Skatt på bränslet som tas bort och sedan ny skatt på bränslet som tas bort. Med sådan ryckighet har inte alla bilägare möjlighet att byta till sig nyare bilar, man vet inte vad man ska satsa på helt enkelt för i morgon kan förutsättningarna vara ändrade igen.

MHF har vid två tillfällen tillskrivit gruppledarna i riksdagen och vädjat om att inte låta bilägandet vara valfrågor utan att man borde komma överens om långsiktiga spelregler, som vi av tradition haft då det gäller fastighetsägande.

Dessa gruppledare talar ofta och gärna om det civila samhällets (ideella sektorns) betydelse för Sverige, men då en erfaren organisation från det civila samhället hör av sig så är det dövörat som gäller från alla åttas sida.

Sverige har en nollvision om att ingen ska dö i den svenska trafiken. Ska denna vision ens nå sina delmål måste äldre bilar bort, liksom egoismen bland trafikanterna. Det civila samhället, de ideellt arbetande människorna, har gedigen kunskap om verkliga förhållanden och är värda att tas på allvar.

Inför sommarens ”semestertrafik” önskar jag att du också läser kommande rader. Sverige har en alldeles särskilt dålig utveckling då det gäller olycksstatistik i Europa. Av 32 undersökta länder mellan åren 2010 och 2018 ligger Sverige sist i ligan hur antalet döda i trafiken i de Europeiska länderna har utvecklats de senaste 9 åren. Länder som Slovenien, Ungern, Italien, Frankrike och ytterligare 28 länder har alla en bättre utveckling än Sverige under dessa 9 år.

För att komma tillrätta med den utomordentligt dåliga utvecklingen av svensk olycksstatistik på våra vägar behöver vi mer än nya bilar. Det behövs ett ändrat beteende bland trafikanterna. Egoistiska förare behöver ersättas av omtänksamma och hänsynsfulla förare.

Vem är egoisten då? Jo, den som först ska fram, struntar att ge tecken vid sväng och omkörning, kör påverkad av narkotika eller alkohol. Högerregeln, vadå? Tutar och pekar finger. Struntar i människor som arbetar för att hålla vägarna i körbart skick eftersom egoisten ska fram några sekunder snabbare än de andra. Chansar vid omkörningar för man kan ju spara en minut.

Egoisten är farlig både för sig själv och andra, oavsett egoisten befinner sig på vägen eller cykelbanan. Egoisten kan förstöra hela din semesterresa och mycket mer än så.

Den omtänksamme visar hänsyn. Kör givetvis inte full och påverkad av droger. Den omtänksamme har egenskapen att avvakta med omkörningen tills det är säkert, lämnar företräde där högerregeln gäller, stannar vid rött. Ger tecken vid omkörning och då det är dags att svänga. Hinner stanna om något inträffar på färden – kör inte fortare än så. Den omtänksamme visar hänsyn till de som har vägen som arbetsplats, exempelvis räddningspersonal, asfaltläggare eller poliser.

Att visa hänsyn i semestertrafiken kostar inget. Det gör dig till en mer avslappnad person som fattar mycket klokare beslut än egoisten. Vem vill du vara: den hänsynsfulle trafikanten eller egoisten?

Göran Sydhage, vd Motorförarnas Helnykterhetsförbund


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Läs fler artiklar i ämnet här

ARTIKELN HANDLAR OM