ÅSIKT

Regeringen sviker tre årskullar

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
DEBATT

Replik från M om skolans timplan

Foto: Camilla Waltersson Grönvall.

REPLIK. Att fler elever får rätt till mer teknikundervisning är viktigt. Det har vi sedan länge varit överens om i våra samtal med regeringen gällande förändringar av grundskolans timplan. Därför är det olyckligt att Gustav Fridolin och Mikael Damberg, i samma förslag till förändrad timplan, försenar det som elever i Sverige behöver allra mest – fler timmar med sina matematiklärare.

Matematik är den svenska skolans akilleshäl. I såväl Pisa som i andra jämförelser försämras kunskaperna i ämnet. Det är oroväckande.

Kunskaper i matematik är grundläggande. Den som förstår matematikens logik, sätt att tänka och problemlösning får också med sig värdefulla kunskaper in i andra ämnen, inte minst teknikundervisningen.

För Moderaterna har därför frågan om mer matematik i skolan varit prioriterad länge. Steg för steg såg vi till att eleverna fick mer matematik på schemat. Först i lågstadiet och sedan i mellanstadiet.

Men det räcker inte. För att vända kunskapsresultaten och för att ge fler bättre förutsättningar att klara skolan och komma in på arbetsmarknaden måste eleverna få både mer teknik och matematik på schemat. Med vårt förslag hade de elever som nu börjar eller kommer tillbaka till högstadiet redan från höstterminen 2016 fått en timme mer matematik i veckan på schemat.

Att regeringen försenar införandet till 2019 är därför ett svek mot tre årskullar som inte bara får färre mattetimmar, utan också sämre förutsättningar att klara skolan framgångsrikt.

Camilla Waltersson Grönvall, skolpolitisk talesperson (M)

Häng med i debatten och kommentera artikeln – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.

ARTIKELN HANDLAR OM