ÅSIKT

Låt oss införa syntest – och rädda liv i trafiken

Debattören: så många som en miljon bilister har trafikfarligt dålig syn

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: GETTY
Jag vill inte att någon olycka i trafiken ska bero på att den som kör ser dåligt. Därför: låt oss införa obligatoriskt syntest i samband med körkortsförnyelse, skriver Marie Nordén.

DEBATT. ”Snart vänder det” hör jag damen i kön på Coop säga till kassörskan. ”Snart går vi mot ljusare tider”, fortsätter hon.

Vi har levt med mörkret ett par månader nu när december går mot sitt slut. Med mörkret kom regnet och det tog flera veckor att vänja sig, inte minst vid bilkörningen i mörker.

Det blir helt enkelt svårare att se medtrafikanter – allra helst om de inte bär reflex – eller om solen undantagsvis strålar står den så lågt att förare lätt bländas. Plötsligt smäller det till. Pang! För alltför många tar livet slut där. Statistiken blir en smärtsam verklighet.

Tidigare i höst rapporterade TT att 2018 är ”det dödligaste året i trafiken på många år”. Vid halvårsskiftet hade antalet dödsolyckor ökat med 21 procent jämfört samma period året innan; 136 personer omkom under de första sex månaderna i år.

Sedan 1997 har Sverige en Nollvision vars målsättning är att ingen - ingen - ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Riksdagen har också satt ett mål att halvera antalet dödade i trafiken till år 2020.

Det går således inte särskilt mycket framåt mot det, men jag är övertygad om att vi kan ändra det.

Transportstyrelsen ska analysera vad ökningen av antalet dödsolyckor beror på. Det är inte belagt att det sker trafikolyckor som en följd av försämrad syn. En anledning är att Strada, ett informationssystem för data om skador och olyckor på vägarna, inte har syn som en parameter.

I den nyligen genomförda Synbesiktningen – ett samarbete mellan Bilprovningen och optikkedjan Synoptik – visade däremot siffrorna att så många som en miljon bilister har trafikfarligt dålig syn. Det motsvarar en av sex bilister du möter på vägen.

Jag välkomnar att regeringen i september 2016 fattade beslut att intensifiera trafiksäkerhetsarbetet men jag anser att vi kan förstärka arbetet genom att införa krav på synkontroll vid körkortsförnyelse efter det att körkortsinnehavaren fyllt 45 år – och jag får medhåll:

”Årets Synbesiktning visar att var sjätte bilist i perfekta förhållanden ser suddigt redan vid två meters avstånd och att var tionde bilist inte skulle få körkort med den synskärpa de har i dag. Nio av tio anser att lagstadgade synkontroller bör införas vid förnyelse av körkort.”

Två meter. Vi på NTF förstår att en lagändring skulle kosta tid och pengar för enskilda bilister. En synkontroll tar i regel 15 minuter och kostar omkring 350 kronor. Utslaget på tio år, giltighetstiden för B-körkort, blir det en dryg minut och 35 kronor per år. För en betydande ökning av trafiksäkerheten. Och 9 av 10 personer stöder synkontroll vid körkortsförnyelse. En ny väg för att närma oss målet om en Nollvision står i vårt tycke vidöppen.

Jag förstår att politiker behöver göra avvägningar. Hur många väljare omfattas av reformen? Hur mycket kostar reformen för staten och till vad kan annars pengarna användas? Tyvärr visar det ökade antalet trafikdöda att vi inte kan vänta med åtgärder. Syntester är inte en allenarådande lösning men syntester i samband med körkortsförnyelse för de som är 45 år fyllda vore ett stort steg på vägen.

Den som har körkort med högre behörighet, till exempel taxiförarlegitimation, måste redan i dag göra syntest i samband med körkortsförnyelse. It-system och administrativa rutiner för att hantera syntester finns på plats och kan användas för alla körkortsinnehavare.

Jag vill inte att någon olycka i trafiken ska bero på att den som kör ser dåligt. Därför: låt oss införa obligatoriskt syntest i samband med körkortsförnyelse.


Marie Nordén, generalsekreterare NTF


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

ARTIKELN HANDLAR OM